Sprowd is niet zomaar het zoveelste crowdfunding platform

Leestijd: 3 minuten

Sprowd home finno crowdfunding

Volgens Niels gaat crowdfunding de financiële markt op zijn kop zetten: “Net als peer-to-peer lending gaat crowdfunding dezelfde ontwikkeling doormaken. Niet zozeer een vervanger van bancaire financiering, maar wel een hele goede aanvulling daarop.”

Maar crowdfunding is meer dan een financieringsalternatief alleen. “We beginnen bij Sprowd wel met financieren, maar het zou mooi zijn als Sprowd zich kan ontwikkelen tot een sociaal medium voor ondernemers. Een ondernemer die een product in de markt wil zetten zoekt met crowdfunding niet alleen een financier maar ook een believer. Een believer kan de ondernemer helpen bij de markt introductie van het product,” aldus Niels. Feitelijk kunnen je believers ook je eerste launching customers zijn. Als gelovende financier hebben ze een belang bij het welslagen van de onderneming en zullen ze ongetwijfeld ook hun sociale netwerken (Facebook, LinkdIn en Twitter) aanwenden om de onderneming en haar product aan te bevelen.  In het boek Socialnomics van Erik Qualman en de bijbehorende video Social Media Revolution 2 wordt al het belang van Wor(l)d of Mouth aangestipt: 78% van de consumenten vertrouwt peer recommendations. Terug naar crowdfunding.

Het crowdfundinginitiatief van Sprowd is niet van gisteren. De plannen voor Sprowd dateren al weer van twee jaar terug. Geïnspireerd door Sellaband zagen Niels en zijn partners ook kansen voor crowdfunding als bron voor het financieren van ondernemingsplannen. In hun vrije tijd – Niels is werkzaam bij Q-go en zakenpartner Thijs Geerdink werkt bij Hyves – werken ze het idee samen met een paar ontwikkelaars en een juridisch consulent  uit.

Uiteraard kregen ze te maken met allerlei juridische issues en de Autoriteit Financiële Markten. De laatstgenoemde was kritisch, maar zeer constructief. Het juridisch model achter Sprowd staat inmiddels. “Nederland is eigenlijk juridisch gezien heel geschikt als vestigingsplaats voor een crowdfundingplatform”, concludeert Niels.

Waarom zou een ondernemer in de toekomst moeten kiezen voor crowdfunding in plaats van een bancaire financiering? “Believers beoordelen businessplannen anders dan banken. Banken zijn heel erg gericht op ratio: risicobeoordeling en het doorrekenen van de aflossingscapaciteit. Believers zijn meer gericht op kansen en willen ergens in geloven”, beargumenteert Niels.

Sprowd biedt de ondernemers een vast format voor het presenteren van ideeën. Als geldzoekende ondernemer doorloop je een aantal stappen, die uiteindelijk leiden tot een online plan. De stappen dwingen de pitcher kritisch na te denken over zijn of haar plannen. Het vaste format maakt het voor believers mogelijk om verschillende businessplannen met elkaar te vergelijken. De ondernemer krijgt verschillende tools ter beschikking om het verhaal te kunnen vertellen. “Ons uitgangspunt is dat de pitchende ondernemer een zo’n groot mogelijk platform krijgt om de investeerders over de streep te halen”, aldus Niels.

Sprowd overview finno crowdfunding

Sprowd heeft verschillende externe partijen aangehaakt, die op een of andere manier een bijdrage leveren in het proces. “Stel je hebt je funding compleet, dan moeten er vaak nog allerlei formaliteiten afgehandeld worden. De betrokken partijen helpen zowel ondernemers als investeerder verder om het een en ander te regelen”, legt Niels uit. “We gaan ook gebruik maken van een stichting derden-rekening, die in beheer is van een derde partij en beheerd wordt onder een stichting. Op die manier zijn wij ook niet in staat ‘aan het geld te komen’ en kan alleen worden uitgekeerd bij 100% funding, Als de 100% niet wordt gehaald, dan  vloeit het geld terug naar de believers die het in eerste instantie hebben geinvesteerd. We willen maximale transparantie voor onze believers en ondernemers. Vertrouwen is essentieel.”

Momenteel worden de laatste puntjes op de i gezet. Begin januari gaat Sprowd ‘live’ met een bèta-versie. De feedback van de eerste gebruikers zal moeten leiden tot verbeteringen aan het platform.

In het licht van de concurrentie, mag de volgende hamvraag niet ontbreken: hoe onderscheidend is Sprowd? Niels hoeft daar niet lang over na te denken. “We verwachten onderscheidend te zijn in de wijze waarop we de businessplannen presenteren. We besteden heel veel aandacht aan deze presentatie. Investeerders moeten ook vooral geloven in de ondernemer. Ze investeren in iemand en niet in iets.” Ook de hulp van partners bij het regelen van de eerder genoemde formaliteiten ziet Niels als onderscheidend.

Tot slot kom ik nog even terug op de vraag: zitten ondernemers op een crowdfundingplatform te wachten? Wellicht niet bewust, maar mocht het werkelijk zo zijn dat banken in de nabije toekomst beperkt zullen worden in het verstrekken van kredieten (zie het artikel ‘Banken in een spagaat (2)’), dan zullen ondernemers op zoek moeten gaan naar financieringsalternatieven. En dan zou crowdfunding wel het meest succesvolle alternatief kunnen zijn. In mijn ogen in ieder geval het meest sympathieke alternatief.

Gerelateerde artikelen:

8 antwoorden
  1. timkleinrobbenhaar@gmail.com'
    Tim Klein Robbenhaar zegt:

    Leuk artikel! Het juridisch model is inderdaad uniek. Het is dusdanig opgesteld dat er van waar ook ter wereld kapitaal aangetrokken kan worden en dat de verstrekkers van dit kapitaal daadwerkelijk geld gaan terugzien. Daar wordt op gecontroleerd. Dit alles zonder de pitcher van het business plan al teveel verplichtingen op te leggen en risico’s te laten lopen.

    Overigens kan bij successen van start-ups gefinancierd via Sprowd de return on investment aanzienlijk oplopen.

    Om dit te kunnen realiseren zijn er stevige samenwerkingen aangegaan en is zelfs nieuwe techniek ontwikkeld.

    Beantwoorden
  2. wterhalle@wsquared.nl'
    Wouter ter Halle zegt:

    Leuk artikel en het project lijkt er goed en doordacht uit te zien. Insteek om global te gaan vind ik erg ambitieus en hoop daarom ook dat het lukt om internationaal ondernemers en investeerders aan te kunnen trekken. Succes!

    Beantwoorden
  3. mars@ourmusic.biz'
    Mars Mertens zegt:

    Interessant initiatief, en ben zeker benieuwd hoe Sprowd zich verhoud tegen andere internationale crowdfunding initiatieven zoals Kickstarter, of het Nederlandse initiatief CrowdAboutNow.

    Vanuit de korte tijd dat ik bij SellaBand als Business Development heb gewerkt zeker de positieve mogelijkheden gezien, maar ook gemerkt dat het voor alle partijen heel duidelijk moet zijn hoe het werkt en wat je moet doen om het succesvol te maken.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] prachtig financieringsalternatief, maar vooral ook een mooie marketingtool. Zoals ik ook al eerder betoogde, het gaat bij crowdfunding om de passie van de ondernemer of de creatieveling. Daar waar banken […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan C.P. Egberts Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.