Huishoudboekje bij de bank?

Leestijd: 3 minuten

Digitale Huishoudboekjes zijn hot! Er is steeds meer aandacht voor het ouderwets bijhouden van inkomsten en uitgaven, maar op een moderne manier. De introductie van Tim door de ING bank en het succes van Yunoo.nl hebben hier in belangrijke mate aan bijgedragen.

Het is ook niet zo verwonderlijk. Ten opzichte van de jaren ’50, toen papieren huishoudboekjes populair werden, is het financiële leven een stuk ingewikkelder geworden. Tegelijkertijd gaat er veel meer vanzelf; de meeste vaste lasten worden automatisch afgeschreven en kunnen dus ongemerkt gebeuren.

Die toegenomen complexiteit en verminderde directe noodzaak er mee bezig te zijn zijn samen ingrediënten voor problemen. Het is makkelijk het overzicht kwijt te raken. Wie weet er precies welke kosten binnenkort afgeschreven worden? Hoeveel bestedingsruimte je deze maand nog hebt, na aftrek van komende vaste lasten? Als je dat weet behoor je samen met mij tot de minderheid.

Je zou denken dat naast de ontwikkeling van ‘slimme’ financiële producten er ook aandacht zou zijn voor ontwikkeling van slimme technologische oplossingen om mensen te helpen bij grip houden op hun financiën. Toch valt dat tegen. Als ik inlog bij internet bankieren zie ik mijn saldo en overboekingen van de afgelopen periode. Hoe behulpzaam is dat?

Nauwelijks, toch? Ik wil een waarschuwing zien dat mijn salaris 2 dagen geleden gestort had moeten worden, maar dat dat niet is gebeurd. Eigenlijk wil ik die waarschuwing al via email of sms ontvangen.

Ik wil zien dat ik deze maand tot nu toe 12% meer incidentele uitgaven heb gedaan dan ik gemiddeld doe.

Ik wil een melding krijgen als de verwachte afschrijving van m´n hypotheek zal mislukken vanwege te weinig saldo. Met het voorstel van de bank dat ze het benodigde bedrag even van een spaarrekening halen.

Kortom, alle informatie en suggesties die echt nuttig zijn voor mij, krijg ik niet. Ook niet van de meeste digitale kasboekjes, overigens.

Dit brengt ons wel op de vraag waar deze functionaliteit thuis hoort. De (retail) bank zoals we die kennen faciliteert geldverkeer en biedt aanvullende financiële producten zoals leningen en verzekeringen. Waarom zou een bank ook moeten investeren in speeltjes zoals huishoudboekjes? Laat ze maar zorgen dat het betalingsverkeer betrouwbaar verloopt, zou je kunnen zeggen.

Er zijn ook mensen die bij verschillende banken een rekening hebben. Het zou handig zijn die op één plek te kunnen beheren. Ook is het prettig als je je betaalrekening onder kan brengen bij een bank waarvoor je kiest op basis van voorwaarden en dienstverlening en dat je los daarvan kunt kiezen voor een de ‘Personal finance management tool’ die aansluit bij jouw wensen.

Helaas bieden Nederlandse banken op dit moment niet de mogelijkheid transactiegegevens geautomatiseerd op te halen. De motivatie om dat aan te bieden is er ook niet. Er zullen weinig mensen bereid zijn voor die dienst te betalen of ervoor over te stappen naar een andere bank met hun betaalrekening.

Stel dat je als bank het motto ‘de klant centraal stellen’ wat serieuzer neemt en je dichter bij de klant opstelt. Dat je de klant met zijn betaalrekening niet ziet als een lijst van transacties en een saldo, maar als een persoon die bij verschillende bedrijven diensten afneemt en de bijbehorende vaste lasten plus incidentele uitgaven wil beheren, en dat je hem daarbij gaat helpen.

Als je begint transacties te groeperen per relatie en herkent welke overboekingen regelmatig gebeuren, dan biedt dat al zoveel aanknopingspunten voor het bieden van waardevolle informatie aan de klant.

En wat te denken van waarde voor de aanbiedende bank zelf. Als instelling die financiële producten verkoopt biedt deze extra informatie over de klant talloze extra mogelijkheden meer producten te verkopen. Wat mij betreft hoeft dit uiteindelijk niet beperkt te zijn tot financiële producten. Ik wil best aanbiedingen zien van energieleveranciers, gebaseerd op mijn huidige uitgaven in die categorie.

Er zullen op dit moment best veel mensen zijn die liever niet willen dat hun bank nog meer van hun weet. Maar zodra de voordelen worden ervaren en blijkt dat een bank die deze aanbiedt transparant werkt, zullen deze bezwaren uiteindelijk verdwijnen. Vergelijk het met Google; als je bedenkt hoeveel Google van je weet is dat best eng. Maar wat ze bieden is wel erg handig en ze lijken geen rare dingen te doen met de gegevens die ze hebben. Google Bank lijkt mij zo gek nog niet.

Noot: Bovenstaand artikel is geschreven door Ivar van Duuren. Ivar is eigenaar van Blue Coin financiële software.

0 antwoorden
  1. engbersenmaarten@hotmail.com'
    Maartene Engbersen zegt:

    Leuk verhaal Ivar, hoewel licht gekleurd uiteraard door je eigen professie. Iig sla je denk ik in de laatste alinea de spijker op zijn kop. Voor sommige banken zie ik zelf ook zeker een geheel nieuw business model. Voor google zijn dergelijke diensten niet vreemd, waarom dan wel voor een huidige Nederlandse retailbank!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.