AEGON’s Mijnwoonportaal.nl brengt woningaanbod op social media bij elkaar

Leestijd: 5 minuten

Begin december lanceerde AEGON Bank Mijnwoonportaal.nl, een online community die het gemakkelijk maakt een huis te verkopen of verhuren via social media. De leden van Mijnwoonportaal kunnen met één druk op de knop kunnen hun woningaanbod of -vraag verspreiden via sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn.

AEGON omschrijft de portaal als centrale verspreidingsmotor voor social media. Naast de vraag en aanbod van de woningmarkt kunnen leden van het portaal met elkaar in gesprek over alles wat met woningen te maken heeft. De community is voor iedereen toegankelijk. Dus van woningzoekende en woningverkopers tot financiële experts en makelaars. Leden van het portaal kunnen ook zelf een discussie starten of een vraag stellen. Op deze manier hoopt AEGON Bank niet alleen vraag en aanbod over woningen bij elkaar te brengen maar ook financiële vragen en – kennisaanbod. Dit initiatief is een experiment van AEGON Bank en onder andere bedoeltd om mensen financieel wijzer te maken.

Ik stelde Ray van de Bel, Community Manager bij het Team Digitale Media bij AEGON Bank de inmiddels bekende 5 vragen.

Wat biedt Mijnwoonportaal.nl haar klanten?

“Mijn WoonPortaal is door AEGON Bank opgezet vanuit de intentie om een maatschappelijke bijdrage te leveren aan financiële bewustwording. Het portaal is voor iedereen gratis te gebruiken mits zij zich houden aan de voorwaarden. Deelnemers kunnen ons helpen door misbruik of problemen op het portaal direct aan ons te melden.Wij vragen bewust geen persoonsgegevens uit en bieden de mogelijkheid om anoniem te participeren. Dit om iedere indruk of zorg weg te nemen dat wij mensen commercieel zullen benaderen. Voor de volgende doelgroepen hopen wij meerwaarde te bieden:

Particulieren

Op dit moment is het heel moeilijk om een huis te verkopen. Huizen staan steeds langer te koop met alle (financiële) gevolgen van dien. Tegelijkertijd zien we dat social media enorm populair is geworden. Je deelt binnen je netwerk  waar je mee bezig bent. Social media is daarbij wel een versnipperde omgeving. De ene persoon zit op facebook, de volgende gebruikt LinkedIn en de derde Hyves of Twitter. Mijn WoonPortaal maakt het mogelijk om op een gemakkelijke manier in een keer je huis op al die verschillende sociale netwerken te zetten. Dit gaat automatisch via de accounts die wij op alle sociale netwerken hebben gemaakt, maar daarnaast kunnen deelnemers ook nog bijdrages via hun eigen social media account delen. Ook kun je zo bijvoorbeeld meehelpen het huis van je buurman of familielid onder de aandacht te brengen.Daarnaast biedt Mijn WoonPortaal een aantal online diensten aan, van het ‘zoeken’ in meerdere woningsites tegelijkertijd, tot online video-conferencing, kennisdeling, mobiele toepassingen en zelfs een virtuele web 3.0 omgeving die we in een later stadium introduceren.

Adviseurs en makelaars

Adviseurs en makelaars  kunnen het portaal gebruiken om hun diensten onder de aandacht te brengen. Het werkt heel simpel, de adviseur die het meeste actief is, wordt het beste ‘zichtbaar’ gemaakt op het portaal. Er zit een ‘ranking’ in het systeem waarbij de meest actieve Adviseur / Makelaar automatisch boven komt drijven. Deze transparantie is belangrijk voor kopers en verkopers omdat de keuze van een actieve / goede makelaar nu het verschil uitmaakt. Adviseurs en makelaars kunnen dan ook een eigen Groep op het portaal aanmaken om hun diensten  te tonen. Zij krijgen de beschikking over een eigen discussieforum en kunnen kiezen of deze een ‘open’ of ‘gesloten’ karakter heeft. In het laatste geval zijn de discussies niet zichtbaar voor niet-deelnemers van de groep.”

Welke behoefte vervult Mijnwoonportaal.nl?

“Sociale media zijn vaak tijdrovend en moeilijk te doorgronden voor de meeste mensen. Ondanks de populariteit gebruiken de meeste mensen maar 1 of 2 sociale media netwerken, het is ondoenlijk om overal aan mee te doen. Door de 5 G’s van social media & commerce te volgen bieden wij een:

  • Gemakkelijke manier om mee te doen
  • Gratis manier om extra zichtbaarheid te bieden voor je woning of woningadviesdiensten
  • Gerichte service. De social media koppelingen zijn gericht ingevuld op regio, soort aanbod en service
  • Gedeeld: wij hebben gezorgd voor maximaal bereik in social media
  • Gevaar vrij: als er geen persoonsgegevens worden uitgevraagd, kunnen deze ook niet worden misbruikt. Daarnaast zien wij streng toe op misbruik door bijvoorbeeld spammers.”

Hoe onderscheidt Mijnwoonportaal.nl zich van haar concurrenten?

“Door de invulling van de 5 G’s en de social media verspreidingsmotor die uniek is.”

Hoe innovatief in Mijnwoonportaal.nl?

“Aan de ene kant niet, doordat wij bestaande open-source en cloud-services gebruiken. De combinatie van deze middelen die recht doet aan alle marktpartijen is echter nieuw, zeker voor een bank. Wij hopen transparantie in kwaliteit van dienstverlening en financiële bewustwording te creëren.”

Waar staat www.mijnwoonportaal.nl over 5 jaar?

“Dan staan er wellicht meerdere, andere themaconcepten naast Mijn WoonPortaal. Bovenal hebben wij dan veel  geleerd van onze deelnemers en kunnen wij onze dienstverlening gerichter inzetten. Het gaat ons dus helemaal niet om aantallen- en volume van gebruikers. Voor ons is het een inhoudelijk en technisch leerproces met een maatschappelijke bijdrage.”

Ray voegt nog toe dat AEGON BankMijn Woonportaal een project is, waarvan ze  willen leren.

“Wij testen hierin nieuwe technologieën voor online communicatie en samenwerking. Ook bekijken wij welke diensten op het portaal populair zijn, welke niet en waar er technische problemen ontstaan. We zien nu al dat mensen het portaal op creatieve manier gebruiken, vanuit eigen interpretatie en invulling. We laten dat zo ‘open’ mogelijk om zo communicatie- en netwerkstijlen te kunnen analyseren. De lessen hieruit kunnen wij later toepassen in nieuwe webdiensten.”

Ik juich het toe dat een financiële instelling als AEGON Bank onderzoekt hoe ze social media kunnen inzetten in hun dienstverlening. Een recent onderzoek van Aite Group en EFMA onder 166 financial services exectives in de VS en Europa leert dat zeker de helft van financiële instellingen zichzelf nog als beginner ziet als het gaat om social media. Er valt dus ook nog iets te leren.

Hoewel AEGON het initiatief omschrijft als experiment, ontslaat ze dat niet van plicht om hier serieus mee om te gaan. Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij de uitvoering van dit experiment. AEGON heeft er voor gekozen om het open-source platform Ning te gebruiken om Mijnwoonportaal.nl te bouwen. Op zich is er niets mis met Ning. Het stelt je ook in staat om met beperkte middelen een social netwerk te beginnen. AEGON had er echter verstandig aan gedaan om een webdesigner en/of interactiespecialist te betrekken bij het ontwerp van Mijnwoonportaal. Kijkend naar de rommelige, overvolle homepage denk ik dat de stap van web- en interactiedesign is overgeslagen. In deze mening sta in niet alleen. Een eerder artikel op Marketingfacts leverde – hoe spijtig ook – nagenoeg alleen maar negatieve reacties op. Ik hoop dat AEGON’s leercurve zeer stijl is en ze de opmerkingen ter harte nemen. Bij social media gaat het immers om luisteren, leren en aanpassen. Met de eerste twee aspecten zit het denk ik wel goed, nu het laatste aspect nog.

Wat vind jij van Mijnwoonportaal.nl? Vind je het een goed initiatief? Geef hieronder dan een thumbs up-beoordeling. Vind je het een slecht initiatief? Klik dan op thumbs down. De beoordeling zegt dus niets over de kwaliteit van dit artikel ;-) .

0 antwoorden
  1. andriesdunnink@hotmail.com'
    Andries Dunnink zegt:

    Pascal, leuk stukje. Toen ik het nieuwsbericht in eerste instantie las, was ik enthousiast over het getoonde initiatief. Nu na dit verhaal te hebben gelezen is dat wat gematigd. Ik vind het nogal experimenteel overkomen. Ik vraag me af of consumenten zich hier voor lenen. Ik zie dat Aegon dat vaker heeft gedaan. een andere thema website van Aegon http://www.jewooncoach.nl vertoont op het eerste gezicht al een half jaar geen activiteit meer. Voor de rest vind ik het een leuk initiatief.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.