Bankieren met de iPhone (6): ABN AMRO, AEGON, Allsecur en ING

Leestijd: 4 minuten

Vandaag op Finno wederom een rondje langs ‘de iPhone app-velden’. Steeds meer financiële instellingen brengen nieuwe apps uit voor de iPhone en andere smartphones. Het gaat natuurlijk niet alleen om apps waarmee je kunt bankieren, maar ook om apps die andere financiële transacties of services mogelijk maken.

In deel 6 van ‘Bankieren met de iPhone’, aandacht voor de geheel nieuwe Mobiel Bankieren app van ABN AMRO, die ook voor de iPad beschikbaar is. AEGON vertelt je met de Wonen-app of je in een gegoede buurt woont. De Allsecur Schadecoach helpt je bij schademeldingen. En ING heeft in België met MyING.be, in tegenstelling tot in Nederland, wel een goede mobiel bankieren app ontwikkeld.

ABN AMRO Mobiel Bankieren

Ruim een jaar nadat ABN AMRO haar Saldo App introduceerde is er nu een geheel nieuwe Mobiel Bankieren App naast de nog bestaande Saldo app. Kon je met de Saldo app alleen je saldo en de laatste 20 bij- of afschrijvingen bekijken, met de Mobiel Bankieren app kan je de bij-en afschrijvingen van de afgelopen half jaar bekijken en overboeken. Op het eerste oog geen revolutionaire toevoegingen. Hoewel ik niet helemaal onbevooroordeeld ben, wil ik toch vooral mijn enthousiasme delen over de customer experience van de Mobiel Bankieren app. En als ik de reviews in de iTunes Store mag geloven, zijn de vele gebruikers het met mij eens: vijf sterren, ruim 500 waarderingen.

Icemobile heeft samen met ABN AMRO de term visible banking (niet te verwarren met de blog van Christophe Langlois) geïntroduceerd. De oude Saldo app steekt qua design schril af bij de nieuwe Mobiel Bankieren app. Laat ik uitleggen wat ik bedoel. ABN AMRO heeft er naar gestreeft de gebruikersvriendelijkheid van de app te vergroten door het gebruik van visuele elementen. Zo kan je bij je eigen rekeningen foto’s toevoegen: een foto bij de rekening van je vrouw, een foto bij de rekeningen van je kinderen, et cetera. Mocht je een overboeking doen naar een eigen rekening of uit je adresboek, dan herken je de rekening vrij snel aan de foto. Daarnaast zie je bij de mutaties ook foto’s, logo’s of pictogrammen staan. De foto’s van bijvoorbeeld de rekening van je vrienden, logo’s van de ondernemingen waarop de mutatie betrekking heeft (bijvoorbeeld ABN AMRO, T-mobile, Ziggo, et cetera) en pictogrammen bij pinbetalingen en geldautomaatopnamen. Iedere onderneming kan zijn logo naar ABN AMRO mailen en deze wordt vervolgens opgenomen in de Mobiel Bankieren app.

 

Tot slot sta ik nog even stil bij het overboeken. Zonder e.dentifier en wereldpas, kan je overboeken naar alle rekeningen waarnaar je de afgelopen 18 maanden al eerder een bedrag hebt overgeboekt. Je hoeft enkel en alleen de door jezelf bepaalde 5-cijferige pincode in te toetsen. Je kunt bij het overboeken een daglimiet instellen tot maximaal 750 euro. Kom je daarboven, dan heb je de e.dentifier en je wereldpas nodig. Je kunt bedragen tot maximaal 3.000 euro overboeken.

De Mobiel Bankieren app is er voor particulieren klanten en zakelijke klanten met een omzet tot 1 miljoen euro. Download de gratis app hier. Eind juli komst de app beschikbaar voor Android en in het najaar voor Blackberry.

AEGON Wonen

Onlangs lanceerde ABN AMRO al de Huizenkijker app. AEGON heeft onlangs de Wonen app geïntroduceerd. Het is een mooie aanvulling op de ABN AMRO Huizenkijker app. Met de Huizenkijker app kan je allerlei kenmerken van huizen vastleggen die je bezichtigt. Met de AEGON Wonen app kan je vervolgens kijken of het huis in een goede buurt staat: ‘Wat verdienen de buren?’ en ‘Wonen er veel kinderen in de buurt?’. De Wonen app geeft informatie over: buurtgegevens, WOZ-waarde, gezinssamenstelling, opleidingsniveau, inkomensniveau, verhouding tussen koop- en huur woningen en het verloop in de buurt. Uiteraard biedt de app ook de mogelijkheid om het maximale hypotheekbedrag te berekenen.

De iPbone app is hier gratis te downloaden.

Allsecur Schadecoach

Eind 2009 introduceerde Interpolis al een app voor hulp bij autoschade. Allsecur volgt met enig vertraging met een vergelijkbare app. Vanuit de app kan je direct een schadecoach bellen. De app stelt met behulp van GPS vast waar je bent, zodat Allsecur bij schademelding direct weet waar je bent. Daarnaast biedt de app ook toegang tot de telefonische Onderweg Service van Allsecur. Deze aanvullende service geeft antwoord op vragen als: ‘Er brandt een meldingslampje in mijn dashboard. Wat nu?’ of ‘Mijn stuur zit vast. Wat moet ik doen?’.

De app is geen vervanger voor het versturen van een schadeformulier. Bij de Interpolis app is dat wel het geval. Onderstaande video geeft een duidelijke uitleg van de app. De klanten van Allsecur kunnen de app hier gratis downloaden. Hij is ook beschikbaar voor Android en Blackberry.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=rHNDAtg-ZIg]

MyING.be

Daar waar ING Nederland ten aanzien van mobiel bankieren ver achter ligt op haar concullega’s ABN AMRO en Rabobank, weet ING België wel hoe het moet. Met behulp van je ING Card Reader meldt je je eenmalig aan, waarna je met een zelf te bepalen 6-cijferige pincode toegang hebt tot je rekeningen. Je kunt je saldo inzien van betaal- en spaarrekeningen. Ook heb je inzicht in je rekeningoverzicht en je creditcardsaldo en -betalingen. Tussen je eigen rekeningen kun je geld overboeken. Met de kantoorzoeker vind je het dichtstbijzijnde ING-kantoor. Onze zuiderburen kunnen de app hier gratis downloaden.

Tot zover deel 6 van ‘Bankieren met de iPhone’. Er volgen ongetwijfeld meer delen, want financiële instellingen ontdekken in toenemende mate het mobiele kanaal.

Gerelateerde artikelen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.