A picture is worth a thousand words
Door Stefan van Alen
In het vorige blog besprak ik de trend dat banken naar de klant toekomen in plaats van andersom. Dit keer een andere trend die blijkt uit de 151 innovatieve financiële producten en diensten die zich hebben ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards. Concepten op basis van beeldmateriaal verheugen zich in steeds meer populariteit.
‘A picture is worth a thousand words’ en dat bespaart zowel bedrijven als klanten tijd en geld, Steeds vaker profiteren beiden van snelle, accurate en eenvoudige fotomethodes. In dit artikel een aantal voorbeelden
Inventaris en panden in beeld brengen
Digitale Waardebepaling Bedrijven (DWB) van CED bijvoorbeeld. Dit is een programma om de te verzekeren waarde van gebouwen, huurdersbelang en inventaris vast te stellen. Verzekeringsadviseurs beantwoorden met DWB via internet een beperkt aantal eenvoudige vragen, wat een betrouwbare waarde oplevert. Alle type bedrijfsgebouwen en de inventaris van zo’n veertig verschillende bedrijfstypen, van horeca tot winkels en zakelijke dienstverlening, kunnen worden gewaardeerd met de Digitale Waardebepaling Bedrijven. Een DWB-berekening kost een fractie van wat een waardebepaling op locatie kost.
Fotografische waardebepaling
Ook van CED is de inschrijving Fotografische Waardebepaling Bedrijven (FWG). Onderverzekering is een risico voor verzekerden en verzekeraars. Het is een kwestie van regelmatig checken. Met regelmatige updates van Fotografische Waardebepaling Bedrijven (FWG) vervalt het onderverzekeringsrisico tegen relatief geringe kosten. Net als DWB springt deze dienst eveneens in op het feit dat het simpel is om digitale foto’s te maken en delen. En dat beeldmateriaal ideaal is om administratieve handelingen te vergemakkelijken en verminderen.
Gevel- en luchtfoto’s
Bij FWG beantwoorden bouwkundig taxateurs op basis van gevel- en luchtfoto’s specifieke vragen van verzekerden. Beoordeling van de herbouwwaarde op afstand wordt mogelijk met dit concept. Grootste voordeel voor de opdrachtgever is de aanzienlijke reductie van de kosten: een FWG-bepaling is 60 à 65% goedkoper dan een waardebepaling op locatie.
Geen cijfers overtypen
Het wordt steeds duidelijker dat de echt innoverende concepten op meer dan één vlak verbeteringen aanbieden. Naast efficiëntere eigen processen en diensten wordt de interactie met de klant beter, en wordt hij steeds meer op z’n wenken bediend. Zo is de Acceptgiroscan van de Rabobank bijzonder handig. Met deze nieuwe functie in de Rabo Bankieren-app voor de iPhone scan en betaal je acceptgiro’s met de camera van je smartphone. De cijfers van de acceptgiro overtypen is overbodig. Dat mag een kleine ingreep lijken, maar na een oproep via Twitter en www.rabobank.nl meldden ruim 1.250 klanten zich aan om de Acceptgiroscan te testen. Zij waardeerden de Acceptgiroscan met een 7,8 en ruim 94% van de testers gaf aan de scan daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Rapport met foto’s gereed tijdens klantbezoek
Interpolis komt met de Mobiele Risicomanager: een app die risicodeskundigen ondersteunt bij de inventarisatie van bedrijfscontinuïteitsrisico’s. Wat de app ziet aan risico’s wordt, met fotomateriaal, in minder dan een minuut verwerkt tot een professionele rapportage met oplossingen. Zo wordt het mogelijk om tijdens het klantbezoek de rapportage af te ronden en naar hem te mailen. Inmiddels wordt de Mobiele Risicomanager ingezet om nieuwe klanten voor Achmea te interesseren. Daarmee krijgt de smartphonetoepassing een dubbelfunctie: schadelastreductie en nieuwe klanten werven.
Schade vastleggen
Ook in ongelukkige situaties komen foto’s van pas. Waar vroeger de Polaroid direct bewijsmateriaal leverde, komt nu de smartphone van pas. Bijvoorbeeld bij de gebruikelijke rompslomp bij aanrijdingen. Vanaf 4 oktober kunnen automobilisten een aanrijding vastleggen en melden via Mobielschademelden.nl. Zonder een formulier te hoeven invullen, leggen ze de schade vast met één smartphone. Mobielschademelden.nl licht automatisch de juiste verzekeraars in en verstuurt een afschrift naar de betrokken bestuurders. Een samenvatting van de gegevens gaat met akkoordcode, na goedvinden van de andere betrokkene, via sms naar de smartphonehouder, die met de code de melding voltooit.
Kortingskaarten opslaan
Tot slot: plastic passen? Weg ermee! Hoe vaak ontbreekt nu net die ene kortingskaart als je hem nodig hebt? Op dit probleem springt Mobiconsult in met de app CardsWith.me. Maak met je smartphone een foto van je passen, sla ze automatisch op op internet, en je hebt ze allemaal altijd bij je. Op CardsWith.me maak je direct op je telefoon een account aan. Wissel je van telefoon dan pik je de passen gewoon weer op. Daarnaast kun je met CardsWith.me passen delen door elkaars toestel – ze moeten beide NFC uitgerust zijn – even aan te raken. Het biedt mogelijkheden om klantenkaarten online aan te maken en in seconden te verspreiden.
Een aantal van deze inschrijvingen dingt mee naar de Blauwe Tulp – de juryprijs voor meest innovatieve concept – óf dat ze gaan voor de Publieksprijs. Begin deze week werden de 25 beste concepten bekendgemaakt. Het is nu mogelijk te stemmen voor de Publieksprijs.
Meer informatie
Accenture organiseert in 2011 voor de tweede keer de Innovation Awards voor Financial Services. 151 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Naast financiële producten en diensten is het dit jaar voor het eerst mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt 10 november plaats op het Accenture Innovation Event. Lees meer over de Accenture Innovation Awards voor Financial Services op de website of bekijk via de portal welke andere sectoren meedoen. Volg de Innovation Awards voor Financial Services via Twitter: #AIA11FS.
Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Stefan van Alen, Senior Manager bij de Financial Services groep van Accenture.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!