Sociaal bankieren in Facebook: saldo checken en geld overmaken naar Facebookvrienden

Leestijd: 4 minuten

Facebook is als sociaal netwerk niet meer weg te denken. Wereldwijd telt het vriendennetwerk ruim 800 miljoen gebruikers. In Nederland hebben ruim 5,7 miljoen mensen een Facebookaccount.

De meeste Nederlandse financiële instellingen hebben Facebook al ontdekt, maar de activiteit beperkt zich vooralsnog tot prijsvragen en campagnepagina’s. Echte customer engagement ontbreekt nog. Langzamerhand ontstaan er in het buitenland initiatieven die het mogelijk maken dat je kunt bankieren in je Facebookomgeving. Welke initiatieven zijn er momenteel?

Virtueel bankkantoor in Facebook

Eind 2010 opende de Australische ASB Bank al een virtueel kantoor in Facebook. Binnen de omgeving van Facebook kan je een chat starten met een medewerker van ASB Bank. Het virtuele bankkantoor is een interessante ontwikkeling. Als klanten steeds minder naar bankkantoren komen, dan komt de bank toch gewoon naar de klant in de omgeving waar die steeds meer vertoeft: de social media-omgeving.

Vergelijkbare initiatieven heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wel zijn er diverse financiële instellingen, die hun webcareteam ook in Facebook vragen laat beantwoorden. Het blijft echter beperkt tot het geven van algemene informatie. De compliance-afdelingen van financiële instellingen zullen hun medewerkers immers op het hart drukken dat er geen advies gegeven mag worden via social media.

Facebook banking apps

Er zijn slechts een paar banken die Facebook banking apps hebben ontwikkeld, waarmee je als Facebookgebruiker kunt bankieren zonder Facebook te verlaten. De Californische KeyPoint Credit Union in Silicon Valley was de eerste bank met Facebook banking app waarmee je binnen Facebook je bankrekeningen kunt inzien. Al in 2007 (!) boden ze de mogelijkheid om  je saldo in te zien. De veiligheid is discutabel. Eenmaal ingelogd, zie je bij ieder volgend bezoek aan Facebook meteen je saldo zonder in te loggen. Niet handig als meerdere mensen van dezelfde computer gebruik maken.

Begin 2008 introduceerde Fiserv in de Verenigde Staten de MyMoney Facebook app. De VS telt een groot aantal zogeheten credit unions. Dit zijn kleinere lokale banken. Fiserv ontwikkelt IT-platformen voor deze credit unions, omdat de credit unions doorgaans te klein zijn om hun eigen IT-systemen te bouwen. Zo hebben ze ook voor credit unions de MyMoney Facebook app ontwikkeld, waarmee klanten van de credit unions in Facebook kunnen bankieren. Onderstaande video laat zien welke functionaliteiten de MyMoney Facebook app biedt

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Yw9zp7mh8BA]

Van meer recente datum is de Facebook app van de Indiase ICICI Bank. Deze maand introduceerde de ICICI Bank de Your Bank Account app, waarmee je o.a. inzicht hebt in je rekeninggegevens en de laatste 10 bij- en afschrijvingen kunt zien.

Facebook geïntegreerd in mobiel bankieren

De Australische Commonwealth Bank heeft onlangs als eerste Australische bank voor de iPhone een social payment app op de markt gebracht. Het sociale element bestaat uit betalingen kunnen doen aan je Facebookvrienden. Maar de app kan meer. Even alle functionaliteiten op een rijtje:

  • Pay to mobile: je kunt betalingen aan iemand doen door zijn of haar mobiel telefoonnummer te gebruiken
  • Pay to e-mail: je kunt ook betalingen doen aan de contacten in de adreslijst door hun e-mailadres te gebruiken
  • Pay to Facebook: zoals gezegd kan je als begunstigde een Faceboekvriend kiezen en de betaling uitvoeren
  • Shop without cash or cards: met de Kaching app kan je ook contactloos betalen met je iPhone 4 of 4s. De iPhone heeft weliswaar nog geen NFC-chip in huis, maar Commonwealth lost dit op met de iCarte Case. De contactloze betalingen gaan via het Mastercard PayPass-systeem, dat ook onder de motorkap van Google Wallet zit. Bij alle betalingen onder de honderd Australische dollar hoef je enkel je telefoon bij de PayPass-terminal te houden.
  • Easy mobile banking: de Kaching app is ook een gewone mobiel bankieren app. Je kunt dus saldo en bij- en afschrijvingen raadplegen en geld overmaken naar andere rekeningnummers.

Voor de meer visueel ingestelde ‘lezers’ alle functionaliteit op een rijtje in onderstaande video.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=gVkBUT0gEsU]

Waar gaat het heen?

Hoewel het na de introductie van de Facebook app van KeyPoint en de MyMoney app een heel aantal jaren rustig werd op het vlak van bankieren in Facebook, ontdekken banken in toenemende mate Facebook als kanaal. Niet enkel als kanaal voor customer engagement, maar ook als kanaal voor het doen van transacties.

Vaak wordt als argument gebruikt dat je zonder Facebook te verlaten bancaire handelingen kunt doen. Zelf zie ik dat argument (nog) niet. Alsof het switchen tussen tabbladen in de browser een ingrijpende handeling is (van de Facebook tab naar de internet bankieren tab). Alsof het switchen op je smartphone tussen de Facebook app en je mobiel bankieren app zeer tijdrovend is.

De toegevoegde waarde zit vooral in de mogelijk, gebruikersvriendelijke interface. Bijvoorbeeld bij een betaling aan een vriend het eenvoudig kunnen selecteren van een foto in plaats van het invullen van een rekeningnummer. De toegevoegde waarde zit ook in voor Facebook unieke functionaliteit, zoals bijvoorbeeld je rekening met vrienden delen of binnen Facebook samen geld bij elkaar brengen voor een cadeau (bijvoorbeeld huwelijkscadeau) of een bepaald doel (bijvoorbeeld lustrumreis van je dispuut).

Kortom, breng niet enkel bestaande functionaliteit naar Facebook, maar bedenk nieuwe functionaliteiten die relevant zijn in de context van een social (vrienden) netwerk. En bedenk, een bank is doorgaans niet iemands beste vriend.

0 antwoorden
  1. bassie4u@planet.nl'
    bas zegt:

    Ik ben er geen fan van. Laat internetbankieren over aan bepaalde goed beveiligde sites die banken zelf hebben. Ik geloof niet in een beveiligd Facebook. Zo kun je wel 300 manieren bedenken om te bankieren. Waarom niet via Hyves, of Linkedin, ach, misschien ook nog via flabber.nl. Wat een verzinsels. Alleen om die internetter vooral op zn ballen te laten blijven zitten. Hoef je de deur helemaal niet meer uit. Waardeloos en zo lek als een mandje.

    Beantwoorden
  2. Wvv@maxifect.nl'
    Willem zegt:

    Waarom niet. Overal in het afrikaanse continent is dit al een veelgebruikte oplossing. Weliswaar niet met Facebook, maar wel zonder tussenkomst van een grote bank.

    Dat het nog even zall duren voor e allemaal om zijn, lijkt me duidelijk. Neemt niet weg dat ik verwacht dat het er komt. Met of zonde hulp van de grote banken.

    Beantwoorden
  3. reg.van.steen@tns-nipo.com'
    Reg van Steen zegt:

    In Nederland biedt Moneyou sinds kort de mogelijkheid om binnen FB je spaarrekeningen in te zien en opdrachten te verwerken. Krijg het zelf nog niet aan de praat overigens…. Het zijn al met al de eerste tenen die in het water worden gestoken. Alles hangt af van de acceptatie van klanten om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Zolang men nog in de oude vertrouwde groef blijft hangen, lees internetbankieren, dan kan het nog even duren voordat dit echt van de grond komt.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] inkt van de artikelen ‘Sociaal bankieren in Facebook: saldo checken en geld overmaken naar Facebookvrienden‘ en ‘Samen sparen en geld inzamelen met de digitale spaarpot van Paypool‘ is […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan bas Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.