Opmars Mobile Content Billing nog niet ten einde

Leestijd: 3 minuten

header blogartikel_gastblogger

Ondanks de opkomst van Near Field Communication (NFC) en andere mobiele betaalmethoden, is Mobile Content Billing (ook wel afrekenen via de telefoonrekening)  nog steeds ongekend populair.

Sterker nog: het is vandaag de dag de meest gebruikte betaalmethode. Die tendens kent een voor de hand liggende reden: wereldwijd beschikken meer mensen over een feature phone of smartphone dan over een creditcard of bankrekening.

Mobilepayments.com berekende dat van de ruim 7 miljard mensen op aarde maar liefst 6,8 miljard toegang hebben tot een mobiele telefoon. Slechts de helft van het totaal aantal bewoners op aarde heeft een bankrekening en nog minder (2,1 miljard) mag zich gelukkig prijzen met een creditcard. Betalen per telefoonrekening met een SMS’je is daardoor ongekend populair.

Mobile content billing finno

De eenvoud van Mobile Content Billing

Ook, of misschien wel zelfs, in derde wereldlanden als Cambodja, de Filipijnen en India worden bijvoorbeeld apps in grote getalen betaald met Mobile Content Billing (MCB). Een andere reden dat MCB na jaren nog een steeds een stijgend aantal gebruikers kent, is de eenvoudige werking ervan. Vrijwel iedere browser ondersteunt MCB en de gebruiker hoeft slechts een beperkt aantal (doorgaans twee) te doorlopen om bij het gewenste product te komen. De conversie bij MCB ligt procentueel vele malen hoger dan bij het gebruik van een credit card.

“Mobiel internet is enorm aan het groeien en blijft dit ook doen”, zegt Internet Marketeer Jeroen Lugtenburg van Websites Nederland. “De verwachting is dat meer dan 50% van de markt in 2015 zal worden beheerst door mobiel internet. Dit heeft als gevolg dat er naar verwachting twee keer zoveel meer omzet wordt gerealiseerd via mobiel internet dan het vaste web. Dit biedt u als bedrijf de kans om meer geld te verdienen.”

Het voordeel van MCB, dat ook wel Direct Carrier Billing wordt genoemd, is dat de betaalwijze breed inzetbaar en geaccepteerd is. Dat ontbreekt in de aanpak van concurrentbetaalmethoden als iDeal, Payleven, Paypal en de creditcard. Vrijwel allemaal kennen ze één of meerdere gebreken als beschikbaarheid, gebrek aan gemak of kosten per transactie of gebruik van Random Reader, zo schrijft MarketingFacts.nl

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=IQ89zw1Iqyo]

Google, Apple en Obama

MCB heeft Google Play de laatste jaren geen windeieren gelegd. Jaar op jaar kent Google Play door MCB een omzetgroei met dat betaalmiddel van 300 procent. iTunes van Apple kent geen omzet via Direct Carrier Billing. iTunes ondersteunt ùberhaupt geen MCB. Ontwikkelaars van apps of mobiele content lopen hierdoor inkomsten mis. Apple rekent immers een fee van 20 procent op aankopen via de App store of iTunes.

Met andere woorden: Mobile Content Billing bestaat al lang, maar is populairder dan ooit. Dat weet zelfs president Barack Obama (VS). Voor zijn campagne van verkiezingsjaar 2012 voerde hij SMS-doneren in bij betaalmethode Payvia.

Bovenstaand artikel is geschreven door Erik Eggens. Erik is editor bij CM Telecom

Foto: Farm8/Flickr.com

finno-banner

3 antwoorden
  1. richard.verbrugge@nl.abnamro.com'
    Richard zegt:

    “Mobilepayments.com berekende dat van de ruim 7 miljard mensen op aarde maar liefst 6,8 miljard toegang hebben tot een mobiele telefoon.”

    Klaarblijkelijk kunnen die lieden niet rekenen. Slechts 200.00 miljoen mensen op deze planeet zouden geen toegang hebben en de rest wel? Volslagen onzin. Check: http://www.worldometers.info/

    De rest van het artikel is overigens wel interessant.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Richard Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.