Danske Bank laat zien dat innovatie begint met een eenvoudige overtuiging

Leestijd: 3 minuten

danske-bank-mobile-banking-emerce-efinancials-finno.jpg

Een van de leukste presentaties op Emerce eFinancials vond ik die van Allan Severinsen van Danske Bank. Niet omdat het de meest flashy presentator was, op het mooiste podium. En ook niet vanwege een serie prikkelende statements en goede grappen. Maar omdat het een verhaal was van een eenvoudige overtuiging: “Wij geloven dat technologie en de opkomst van mobiel de financiële dienstverlening ingrijpend gaat veranderen. En wij geloven dat het zijn van ´first mover´ de beste positie geeft om in deze markt te winnen.”

29 mobile banking apps

Danske bank is grootste bank van Denemarken. Ze hebben 469 kantoren in 15 ‘Nordic’ landen en 5 miljoen klanten. Sinds 2008 heeft Danske Bank vol overtuiging ingezet op het verbeteren van de digitale dienstverlening. Intussen hebben ze 29(!) mobile banking apps (meer is niet altijd beter, maar toch…). En ze zien een zeer positieve impact op imago, klantbeleving en omzetgroei. Daar bovenop heeft Danske begin dit jaar een toepassing gelanceerd voor mobiele person-to-person (P2P) betalingen, die binnen een aantal maanden gegroeid is naar 500.000 gebruikers.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=yrYkWysaifc]

iPad app van Danske Bank is een stap verder dan Nederlandse varianten

Hoe doen ze dat?

De uitgangspunten die Danske hanteert voor de aanpak van hun vernieuwing zijn eigenlijk niet spectaculair of verrassend:

  • De ontwikkeling van nieuwe toepassingen moet snel en flexibel zijn
  • Criteria voor de toepassingen: relevant, gebruiksgemak en de juiste look and feel.
  • Agile ontwikkelaanpak
  • Samenwerking met marktpartijen voor korte time to market
  • Betrokkenheid van klanten
  • En niet alleen first mover zijn, maar continu door blijven ontwikkelen om de voorsprong te behouden en uit te bouwen

Allemaal punten die we eerder gehoord hebben. De verklaring voor het succes zit wat mij betreft dan ook niet zozeer in het formuleren van deze principes, maar wel in het consequent en gedisciplineerd toepassen ervan. En dat kan alleen met een sterk onderliggend geloof dat dit de juiste richting is.

Mobiele P2P betalingen

Ook hier begint Allan met de overtuiging van de kracht van voorlopen: “If we don’t take the lead other entrants will take the market”.

De P2P-app werkt eenvoudig: consumenten kunnen met hun telefoon geld overmaken naar een andere persoon. Alles wat je nodig hebt is de app en het telefoonnummer van de ontvanger. De app is voor alle Denen beschikbaar, ook voor niet-klanten van Danske Bank. Zo wil de bank de hele markt aansluiten op zijn oplossing. En het werkt! in de eerste 12 weken na lancering waren er 500.000 downloads en betalingen ter waarde van 150 mio DKK (ongeveer 20 mio EUR). Indrukwekkende cijfers in een land met 5 miljoen inwoners.

Bekijk ook dit filmpje:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Bi64FNUstA4]

P2P betalingen met je mobiel. Je hoeft geen Deens te spreken om het te begrijpen

En in Nederland?

Zou de P2P oplossing van Danske Bank ook in Nederland kunnen werken? Ik vroeg aan Allan of ze hun dienst ook in bijvoorbeeld ons land uit willen gaan rollen. Hij gaf aan dat Danske hier de klantenbase en daardoor het volume mist om een snelle uitrol neer te kunnen zetten.

Maar andere partijen hebben hier wel volume. Een van die partijen zou een vergelijkbare oplossing zomaar kunnen lanceren. En dat hoeft niet per se een bank te zijn…

De grootste les van Allan en Danske Bank is wat mij betreft: durf je overtuiging te formuleren, en durf daar vervolgens gedisciplineerd en daadkrachtig naar te handelen. Ik hoop dat er veel bankiers van onze ´grote 3´ in de zaal zaten. Want naar mijn mening kunnen we van dit soort overtuiging in Nederland nog wel wat gebruiken.

2 antwoorden
    • joppe.smit@boercroon.nl'
      Joppe Smit zegt:

      Hallo Anne-Geert, dank voor je reactie. Knab is inderdaad een bank met een duidelijke innovatieve inslag en een mooie digitale dienstverlening. Knab is echter recent gestart en heeft (nog) geen groot klantenbereik. De grote banken in Nederland blijven nog achter. In mijn ogen zijn die vooral ‘defensief innovatief’. En dat is zonde!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Anne-Geert Tuinier Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.