‘Het is kwart vóór 12 voor de financiële sector!’
Doelgroepen in beweging worden geconfronteerd met een statisch productaanbod vanuit financials. Tijdens Emerce eFinancials nam Dagmar Tolenaar van Mirabeau de bezoekers in haar presentatie mee in de toekomstbestendigheid van de financiele sector.
Ze had één belangrijke boodschap: ‘Het is kwart vóór 12 voor de financiële sector!’ Is het zo erg gesteld met de financiële sector? Niet als je haar zes tips volgt.
Waarom deze boodschap?
Onze ouders hebben hun (financiële) stip op de horizon staan rondom pensioenleeftijd. Bij een financiële instelling kun je de zekerheid ‘kopen’ dat je een gezonde financiële basis hebt als je alle tijd van de wereld krijgt om van je vrije tijd te gaan genieten.
De huidige veertigers en vijftigers hebben hun stip op de horizon nog maar enkele jaren vooruit staan. Een druk leven met opgroeiende kinderen, nog een carrière stap maken en de ‘schaapjes nog niet op het drogen’.
Onze kinderen, de millennium-generatie, kenmerken zich door onafhankelijkheid, zelf keuzes maken, snelheid en snel afgeleid zijn. Ze richten zich ook de flexibele arbeidscontracten en gericht op persoonlijke groei. Financiën zijn belangrijk, maar niet hét belangrijkste. Financiën moeten snel efficiënt geregeld worden en hoeft niet persé van een bank te zijn.
Er komt een generatie aan die echt een andere verwachting heeft van een bank.
De zes tips van Dagmar Tolenaar:
- Pijnpunten weghalen in je bestaande product/propositie;
- De stip op de horizon beweegt; strategie is een dynamisch
- Dream Big; denk out of the box en alles is mogelijk.
- Minimal Lovable product; goed en basic functionerend product en is oplossing voor een ‘irritatie’
- Launch, learn, leap, pivot and kill: korte milestones, toets en verbeter!
- Loop vooruit
Hoe gaat het dan met ‘De Giganten?!
Daar had Dagmar wel een mening over: “De Giganten blijven hetzelfde aanbieden en de FinTech innovators maken slimme oplossingen in de je leven”. Dit is wel een boude stelling. Laten we inzoomen op de Giganten.
ABN AMRO
Afgelopen week een artikel in het FD ‘ABN werkt aan ‘start-upcultuur binnen zeer strakke kaders’. Er is een minisamenleving ontstaan binnen ABN. Deze bestaat uit teamleden uit voornamelijk ‘Generatie Y’ en hebben allerlei opleidingen gedaan behalve HEAO. Creativiteit staat hoog in het vaandel op deze afdeling, maar zolang dat niet bots met de regels en voorschriften. Uiteindelijk blijven AFM, DNB en ECB meekijken.
ING
ING heeft al eerder wereldkundig gemaakt dat men werkt met multidisciplinaire teams. Zij kijken liever naar bedrijven als Spotify dan naar de andere ‘Giganten’. De recente reorganisatie is sterk gekeken naar competenties in plaats van dienstjaren. Kortom, er wordt volop gewerkt aan een slagvaardigere en klantgerichte organisatie (-cultuur).
Rabobank
De ingrijpende veranderingen binnen de Rabobank zijn een feit. Eén Rabobank met volledige focus op de welvaart in Nederland en leading blijven op het gebied van Food & Agri (internationaal). De Lean systematiek wordt volop uitgerold met als doel een flexibele en veranderingsgezinde organisatie waarbij het klantbelang en –behoefte voorop staat.
Wat vindt [finno]?
De boodschap die Dagmar bracht is duidelijk. Het is zonder meer inspirerend om te denken aan een ‘grote droom’. Je ziet dat de ‘Giganten’ volop in beweging zijn en vooral ook ieder op haar eigen manier. Het denken vanuit de klant is zeker prioriteit 1 bij de Giganten. Spannend is wel of de ‘stereotype’ bankmedewerker de competenties in huis heeft om om te gaan met de ‘bewegende stip op de horizon’ en met de ‘millennials’.
Ook tijdens Emerce eFinancials 2015 blijkt dat FinTech bedrijven de zes tips van Dagmar op een natuurlijke manier toepassen. Het is een ‘way of life’. De Giganten hebben daar meer moeite mee. Een belangrijke kanttekening moet wel gemaakt worden dat bij de Giganten ‘de toezichthouders’ en het grote publiek meekijken. Men ligt onder een ‘vergrootglas’.
De Giganten zullen in actie moeten blijven om de juiste mensen te binden en te boeien om de gewenste veranderingen voor elkaar te krijgen. AFM, DNB en ECB mogen meekijken, maar mogen ook meedenken om het financiële stelsel ‘future proof’ te krijgen.
De stip aan de horizon is vooralsnog een ‘start-upcultuur binnen zeer strakke kaders’. ‘Kwart vóór 12’ lijkt voor dit moment het juiste tijdstip!
Ik mis in het artikel de Application Programming Interface (API) die banken vanaf 2018 verplicht zijn te bouwen en waardoor derden toegang kunnen krijgen tot transactiedata, mits en voor zover de klant bereid is hiervoor toestemming te geven. Dat is het gevolg van de Europese betaalrichtlijn PSD2. Hiermee ontstaan onder andere kansen voor bankoverstijgende financiële apps. Banken werken al actief samen met startups. Je ziet partnering en co-creatie ontstaan en netwerkstructuren.
Het meedenken van toezichthouders gaat mij een stap te ver. Toezichthouders zullen wel betrokken moeten worden om te begrijpen wat er gebeurt zodat zij in overleg met de politiek de wetgeving kunnen aanpassen op de veranderende wereld.
De kans is groot dat het straks gaat om de bank met het meest aantrekkelijke platform.
Goede avond Jan,
Dank voor je reactie!
PSD2 zal impact hebben op het meer openstellen van ‘bancaire informatie’. Ik zie dit als één van de ontwikkelingen in de sector waardoor veranderingen binnen de ‘giganten’ nodig zijn. Het artikel zit meer in de ‘cultuur en de verander’ hoek.
Wat betreft de toezichterhouders begrijp ik je reactie. ‘Begrijpen wat er gebeurt’ kan ook een interpretatie zijn. Tot op heden is de insteek erg ‘rule based’ ipv meedenken hoe je als financiële instelling de ‘fintech ontwikkelingen’ en het veranderend consumentengedrag het hoofd kan bieden.
Helemaal eens dat het ‘straks’ gaat om de bank die het beste platform heeft in de online én offline wereld.
Hartelijke groet,
John Raijmakers