Waar blijven de Nederlandse investeringen in InsurTech?

Leestijd: 2 minuten

Insurance, verzekeringen, insurtech column pascal spelier finno

In 2015 verdrievoudigde de investeringen in insurance startups, waarmee de investeringen wereldwijd in InsurTech steeg naar ruim 2,3 miljard euro. De zogeheten ‘early stage’-investeringen stegen in het eerste kwartaal van dit jaar naar een historisch record.

Wat echter opvalt is dat Nederlandse verzekeraars meestal niet in de rijtjes voorkomen. Ik heb de jaarverslagen en persberichten er nog even op na geslagen, maar de afgelopen jaren hebben onze grote verzekeraars Achmea, AEGON, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden nauwelijks investeringen gedaan. Eigenlijk komen alle investeringen voor rekening van Transamerica Ventures, het investeringsverhikel van de Amerikaanse AEGON-dochter. En dat terwijl het woord ‘innovation’ maar twee keer voorkomt in het Engelstalige jaarverslag van AEGON.

Wereldwijd zijn het AXA, Allianz, MassMutual. Libety Mutual en de herverzekeraars Swiss Re en Munich Re die de lijstjes aanvoeren als het gaat om investeringen, partnerships en betrokkenheid bij accelerator programma’s.

Maar laat ik eerlijk zijn, onze Nederlandse verzekeraars investeren wel degelijk in innovatie, maar het is vaak het type innovatie ‘van binnenuit’. Het is vaker incrementele innovatie dan radicale innovatie. Het is zoals de geestelijk vader van de disruptive innovation-theorie Clayton Christen het zou omschrijven eerder sustainable innovation dan disruptive innovation.

In de financiële sector dringen de meeste FinTech startups vooral de waardeketen binnen aan de voorkant, in het distributiegedeelte, waar de belangrijkste interactie met de klant plaats vindt. De banken lopen het risico dat hun rol in de waardeketen wordt verkleind tot die van transactie verwerker. Hoe vertaalt zich dit naar de verzekeringsbranche?

Ook in de verzekeringsbranche starten er InsurTechs die vooral goed zijn in het bieden van een onderscheidende customer experience en daardoor in de toekomst mogelijk veel klanten aan zich weten te binden. Verzekeraars lopen het risico dat hun rol in de waardeketen wordt teruggebracht tot enkel risicodrager. Ter illustratie, de Nederlandse startup Fairzekering biedt een onderscheidende customer experience op het vlak van autoverzekeringen en Nationale Nederlanden is de risicodrager.

Nu hoor ik u zeggen ‘Maar die InsurTechs zijn toch nog maar heel klein?’. Dat is waar. Maar zoals voor disruptors in het algemeen geldt; ze beginnen klein in een niche van de markt, maar kunnen uw gevestigde positie in de toekomst behoorlijk verstoren.

Uw strategie voor de toekomst is, naast innovatie van binnenuit, gericht op samenwerking met InsurTechs en waar mogelijk ook de overname van InsurTechs. Eigenlijk zijn traditionele verzekeraars en InsurTechs min of meer tot elkaar veroordeeld. InsurTechs hebben prachtige innovaties, maar doorgaans geen klanten en verzekeraars lopen wat achter op innovatie (understatement), maar hebben heel veel klanten.

De opmaat naar investeringen in InsurTechs begint met partnerships en deelname aan accelerator programma’s. Achmea (lees Centraal Beheer) wil leren van de innovatiekracht van startups en neemt al deel aan Startupbootcamp e-commerce. Daarnaast zullen de verzekeraars een potje met geld moeten hebben, van waaruit ze kunnen investeren in InsurTechs.

Het belangrijkste ingrediënt voor de opbouw van een mooi portfolio van investeringen is misschien wel leiderschap. De leden van de Raden van Bestuur moeten zich gedragen als leiders met visie en niet als managers die vooral risicobeperking hoog in het vaandel hebben.

Noot: bovenstaand artikel verscheen in het juninummer van am: inspiratie en achtergronden voor de verzekeringsprofessional.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.