Crowdfunding, bankieren van de toekomst? (1)

Leestijd: 2 minuten

Deze vraag stond centraal tijdens een bijeenkomst een paar weken geleden in het Dialogues House van ABN AMRO. Naast een presentatie van Pim Betist, oud-oprichter van Sellaband en oprichter van Africa Unsigned werd er deze middag stil gestaan bij drie onderwerpen:  1) huidige ontwikkelingen met impact op de financiële sector, 2) tekortkomingen van de huidige financiële infrastructuur en 3) de kansen die crowdfunding biedt voor de financiële infrastructuur. In een tweeluik doe ik verslag van de bijeenkomst. In dit artikel sta ik stil bij de lessen, die Pim Betist leerde met zijn Sellaband.

Pim Betist weet heel goed wat er mis ging met zijn Sellaband. Het business model was te risicovol. Er werd – mede door de oud-Sony companen – te veel gegokt op verkoop van CD’s van bands, die via Sellaband een vliegende start moesten maken. Daarbij werd te veel gestreefd naar complete albumopnamen. Achteraf was het beter geweest losse muzieknummers te financieren en deze online (als mp3’s) te verkopen. Ondanks de free publicity was Sellaband onvoldoende bekend bij het grote publiek en hadden ze dus meer aan online marketing moeten doen. Daarnaast kende Sellaband geen ballotagecommissie voor het wel of niet toelaten van bands tot het crowdfundingplatform.

Gelet op het bovenstaande trekt Pim de volgende lessen:

  • Zorg ervoor dat je zowel een broadcaster bent als een facilitator (hou controle over de content en faciliteer bij het creëren van de content)
  • Maak gebruik van de oude wereld van pushing en de nieuwe wereld van pulling
  • Gebruik de kennis van de massa (wisdom of crowds) en de ervaring en kennis van experts en laat deze de juiste beslissingen maken over wie je wel en niet toelaat tot je platform. Wees niet bang een bepaalde groep niet te bedienen. Je kunt niet iedereen tevreden stellen.
  • Hou het simpel en hou alle belanghebbenden tevreden (aanbieder van de content, de investeerders en jezelf als eigenaar van het crowdfunding-platform).

Volgens Pim is crowdfunding toepasbaar op alle projecten waarbij passie een grote rol speelt. Tijdens zijn presentatie liet hij nog een mooie video van Derek Sivers zien. De video illustreert hoe je een beweging creëert, waarbij hij benadrukt dat de eerste mensen die besluiten mee te doen het belangrijkst zijn. Zij trekken uiteindelijk de anderen over de streep.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=fW8amMCVAJQ&feature=related]

Hoe kun je de lessen van Pim Betist toepassen op een crowdfundingplatform voor ondernemingen? Hoe zou zo’n platform eruit moeten zien? Voor hoe lang verstrekt een investeerder geld aan een onderneming? En doet een investeerder dat in de vorm van aandelen of een lening? Zeer binnenkort probeer ik in deel twee antwoord te geven op deze vragen. Wordt vervolgd.

Share

0 antwoorden
  1. jos.wieleman@gmail.com'
    Jos Wieleman zegt:

    Pascal,
    Crowd funding heeft toekomst op deelgebieden van de financiele sector.
    Met de samenvatting en positionering van het onderwerp raak je de kern van de zaak.
    Er is ruimte voor verbetering in de financiele infrastructuur, er is behoefte aan die verbetering na de financiele crisis, het is nodig om de noodzakelijk economsiche groei te realiseren in Nederland en Europa, het en het is technisch mogelijk.
    Crowd funding zal bijdragen aan de groei van het midden en klein bedrijf, de motor van de Nederlandse economie.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.