Hoe innovatief is de financiële wereld vandaag de dag?

Leestijd: 4 minuten

Hoe innovatief is de financiële wereld vandaag de dag? Deze vraag wordt hopelijk beantwoord op 4 november aanstaande. Op die dag zal Accenture in samenwerking haar partners voor het eerst de Innovation Awards uitreiken aan de meest innovatieve bedrijven in de Financial Services sector.

In het gisteren uitgebrachte persbericht en op hun internetsite zegt Accenture o.a. het volgende:

“Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om innovatie in Nederland in kaart te brengen… Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Accenture Innovation Award voor Financial Services… Er is nog geen specifiek platform dat daadwerkelijk innovaties in de Financial Services sector inzichtelijk maakt. Met de Accenture Financial Services Innovation Awards wil Accenture innovatieve trends binnen deze sector inzichtelijk maken. De Innovation Awards waarderen en erkennen vernieuwers van grote organisaties tot startende ondernemers.”

Finno ondersteunt deze Innovation Awards voor de financiële sector van harte. Waarom is innovatie in de financiële sector zo belangrijk?

In beginsel is innovatie voor iedere onderneming belangrijk. Innoveren betekent het vermogen hebben om verandering als kans te zien en niet als bedreiging. Als onderneming moet je innoveren, omdat de wereld om je heen, je klanten en de technologie, verandert. Als je niet meegaat in die verandering, dan zullen je klanten waarschijnlijk gaan kiezen voor één van je concurrenten. Graag haal ik nog even een quote van Apple voorman Steve Jobs aan: “Innovation distinguishes between a leader and a follower.

In het verleden had innovatie door de bank genomen geen hoge prioriteit bij financiële instellingen, omdat ze over het algemeen een bestendig business model hebben. Om met de woorden van de Eric von Hippel van de MIT Sloan School of Management te spreken:  “er is geen noodzaak voor innovatie vanwege de grote hoeveelheid laaghangende fruit”. Deze woorden sprak hij overigens al lang voor de crisis uit. Door alle perikelen in de financiële sector is innovatie nog meer naar de achtergrond verdwenen. Innoveren betekent immers ook risico lopen en financiële instelling proberen momenteel juist risico’s te vermijden. Al eerder haalde ik een onderzoek van Gartner aan. Gartner voorspelt dat de helft van de banken in 2013 nog steeds geen formeel innovatieprogramma en bijbehorend budget zal hebben. Het onderzoeksbureau voorziet dat banken hierdoor ernstig beperkt zullen worden in hun groei.

Mijns inziens zijn de volgende ontwikkelingen relevant voor de toekomst van de financiele instellingen en zal de innovatie zich daarop moeten richten.

  • Klanten worden steeds meer self-directed (nemen heft in eigen handen) en luisteren naar de wisdom of crowd (kennis en ervaring van anderen: familie, vrienden, et cetera). Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met het vertrouwen dat geschaad is.
  • Klanten eisen meer dan voorheen eenvoud en transparantie van producten en diensten. Begrijpelijke producten en diensten, heldere productvoorwaarden en transparante prijzen zijn randvoorwaardelijk voor (nieuwe) financiële producten en diensten.
  • Het draait in de toekomst nog meer om service (klant centraal, customer advocacy), waarbij het in de (marketing)communicatie tussen financiële instelling en klant niet gaat om zenden, maar om luisteren, leren en aanpassen. Social media zal daarbij een belangrijke rol spelen.

Het moge duidelijk zijn dat financiële instellingen zich moeten aanpassen aan de veranderende omgeving en dat innovatie daarbij noodzakelijk is. Het gaat daarbij niet alleen om radicale innovatie, maar ook om incrementele innovatie, bijvoorbeeld de verbetering van bestaande producten en diensten. Het gaat daarbij niet alleen om innovatieve producten en diensten, maar ook om innovatie op het vlak van het businessmodel, de distributie en de marketing.

Finno bestaat al weer een tijdje. Naarmate de tijd verstrijkt kom ik,  tijdens het doen van research voor het schrijven van de blogartikelen, steeds meer tot de volgende conclusie. Het zijn de niet-conventionele financiële instellingen, die het voortouw nemen in betere service naar klanten en met hun financiële diensten de gevestigde orde de loef afsteken. Ik ben dan ook benieuwd of de Innovation Award voor de Financial Service sector, die 4 november wordt uitgereikt tijdens de Emerce Banking Day, naar een gevestigde onderneming in de financiële sector gaat.

Tot slot, alle financiële dienstverleners, waaronder banken, verzekeraars, intermediairs, advieskantoren, capital markets-organisaties e.d., kunnen hun innovatieve producten, diensten of concepten die in de afgelopen drie jaar op de Nederlandse markt zijn geïntroduceerd, voordragen. Inschrijven kan hier.

Finno zal in de aanloop naar de uitreiking, in samenwerking met Accenture, aandacht besteden aan de ondernemingen, die deelnemen aan de Innovation Award voor Financial Services sector.

Share

0 antwoorden
    • roderick.heijden@accenture.com'
      Roderick ter Heijden zegt:

      Beste Maarten,

      Namens Accenture geef ik aan dat je alle innovatieve concepten in kan sturen die Rabobank ontwikkeld heeft. Er zit geen limiet op het in te sturen aantal concepten.

      Mocht je nog vragen hebben verwijs ik je graag naar onze website, fs.innovation-awards.nl. Daar kun je tevens ook onze contact gegevens vinden.

      Gr,

      Roderick ter Heijden
      Accenture

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Maarten Korz Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.