Rabobank en MyOrder introduceren bestellen en betalen via QR-code
Onlangs was ik uitgenodigd om te spreken op het jaarlijks Online Betaal Congres. Mijn keynote-presentatie stond in het teken van mobiel en de rol die de smartphone heeft bij het verbinden van de online en offline wereld. In mijn presentatie had ik veel aandacht voor Quick Response codes (QR-code). De QR-code, een Japanse uitvinding uit 1994, helpt bij het samenbrengen van de fysieke wereld en het online kanaal.
De Rabobank denkt daar precies hetzelfde over. Gisteren demonstreerde de Rabobank tijdens de ‘Supermarkt van het Jaar‘-verkiezing de nieuwe QR-functionaliteit in hun MyOrder-app. Door de aanpassing van de MyOrder-app is het nu mogelijk om via een QR-code te bestellen en betalen.
Hoe werkt het?
Met de nieuwe functionaliteit in de MyOrder-app kan je als consument een QR-code scannen, die bijvoorbeeld op een abri, in een huis-aan-huis folder of advertentie staat. Scan de QR-code die bij een product staat met de app, plaats daarmee je bestelling en betaal met de virtuele, mobiele portemonnee MiniTix van de Rabobank. Vervolgens kan de consument het product in de winkel afhalen of laten bezorgen.
Bestellen en betalen met QR-codes maakt het voor retailers mogelijk om oriëntatie- en informatiekanalen om te zetten in verkoopkanalen. De toepassing kan ook geïntegreerd worden in een eigen app van een retailer. De functionaliteit is toegankelijk voor iedere retailer.
De evolutie van MyOrder
MyOder evolueert steeds meer tot een complete mobiele bestel- en betaaloplossing. Het was al mogelijk om met je mobiele telefoon te bestellen en betalen bij horeca, bioscopen, thuisbezorgddiensten, evenementen en autowasstraten en je parkeerplaats te betalen. Nu is daar het scannen en betalen met QR-code aan toegevoegd.
Nog meer QR-bestel- en betaalmogelijkheden
In mijn presentatie op het Online Betaal Congres somde ik meerdere betaaloplossingen op, die op QR-codes gebaseerd zijn. Ik zet nog even een aantal initiatieven op een rijtje.
- Procter & Gamble startte vorig jaar een proef, waarbij je in de metrostations van Praag producten van P&G kunt bestellen en thuis kunt laten bezorgen. Op posters stonden QR-codes bij de producten, die je met je smartphone kon scannen. Je kon overigens tijdens de proef enkel producten van P&G bestellen. Iets vergelijkbaars doet Tesco momenteel in Zuid-Korea.
- Retailer Ahold is in Amerika gestart met het testen van een QR-shopping. Met behulp van hun mobiele telefoon kunnen treinreizigers in Philadelphia boodschappen bestellen op het perron. Of uitbreiding naar Nederland volgt, is nog onduidelijk.
- PayPal start in mobile savvy Singapore een proef waarbij je eveneens in de metro producten kunt bestellen, door gebruik te maken van QR-codes. Uiteraard betaal je met je PayPal ‘portemonnee’.
- Met de Managementboek.nl app kan je QR-codes scannen, die in het magazine staan dat per post verstuurd wordt. Scan de code bij het boek, bestel en laat het boek thuis bezorgen.
- Mastercard introduceerde onlangs in Australie de QkR app, waarmee je bijvoorbeeld in de bioscoop je drankje of je snack kunt bestellen en betalen. Zie onderstaande video voor een uitleg.
Mobiel en QR-codes: closing the loop between online and offline
Zoals je ziet zijn er al veel initiatieven om te bestellen en te betalen met je mobiel gebruikmakend van QR-codes. Ik verwacht de komende jaren nog meer initiatieven te zien. Zeker omdat QR-codes een belangrijke rol kunnen spelen bij het verbinden van het fysieke kanaal en het online kanaal. De genoemde voorbeelden zijn daarvoor het bewijs. Er liggen veel kansen voor retailers om de twee kanalen met elkaar te integreren. De Rabobank geeft in Nederland het goede voorbeeld. Chapeau!
Voor de geïnteresseerden hieronder de presentatie die ik gaf op het Online Betaal Congres.
[slideshare id=11910079&doc=20120306presentatieonlinebetaalcongres2012v1-1finno-120307135855-phpapp02]
over-communicatie, digitale diaree.
Als communiceren geen functie heeft, is stilte zoveel waardevoller.