De traditionele bank is dood

Leestijd: 2 minuten

bank-2-0-brett-king-video-finno.png

 

Als we Brett King – schrijver van Bank 2.0 en oprichter van Movenbank – moeten geloven, is de traditionele bank dood. Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar in een interview met Bruno Aziza, ondernemer en managing director bij  Microsoft, stelt hij dat banken zich niet meer kunnen onderscheiden met hun kantoor, producten en diensten.

Banken denken nog te vaak aan de transactie en niet de customer journey daar naartoe. Nieuwsgierig naar meer prikkelende uitspraken van Brett King? Bekijk de video in dit artikel.

De grootste ontwrichting aller tijden

Volgens Brett King maken we momenteel de grootste ontwrichting mee in de gehele geschiedenis van de financiële sector. Internet- en mobiel bankieren zijn extreem disruptief. Het fysieke aspect van een bank (kantoren, checks en cash) maken een bank niet meer speciaal. Bankieren is een utility geworden.

Banken praten al langer over een single view van de klant en een beweging van transaction banking naar customer centric banking. Het probleem is echter dat banken niet rondom de klant georganiseerd zijn, aldus Brett. Ze zijn georganiseerd rondom dat wat de bank levert: producten en diensten. In producten en diensten kunnen zij zich echter niet meer onderscheiden, wel in service.

Point of impact

De technologische interruptie, vertelt Brett, maakt het zoveel eenvoudiger om nieuwe producten en diensten te leveren. De vraag is echter ‘where en where do I need banking‘. Volgens Brett moeten banken vooral kijken waar en wanneer een product of dienst relevant is. Banken enken echter nog te vaak aan de transactie en niet aan de customer journey die daar naartoe leidt. Zijn verwachting is dat internet en mobiel een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de customer journey.

Nieuwsgierig naar nog meer prikkelende en inspirerende uitspraken? Bekijk de video!

0 antwoorden
  1. hans.boerwinkel@gmail.com'
    Hans Boerwinkel zegt:

    In 2011 heeft McKinsey het rapport FACE-to-FACE: A €15-20bn Multichannel Opportunity gepubliceerd over de functie van banken en hun (gewenste) multichannelstrategie. Hierin wordt – naast internet en mobiel – ook ingegaan op de reden waarom banken nog kantoren moeten aanhouden. Interessant is dat dat beeld per land (in Europa) verschilt. Het rapport is te vinden via: http://is.gd/YtLQSj
    Eén van de samenstellers van het rapport (Radboud Vlaar) heeft tijdens de eFinancials 2011 in november een presentatie ( http://www.slideshare.net/Emerce/efinancials-radboud-vlaar-mckinsey ) gehouden waarin hij de veranderende rol van de banken schetst. Hij beweert niet dat de banken zo goed als dood zijn, maar dat “New concepts such as bank simple and “Mint” could begin a process of marginalizing banks”. De rol van de banken wordt eenvoudigweg overgenomen door andere aanbieders. Voor banken blijft een kleine rol weggelegd voor kredietverlening (incl. hypotheken) beleggen en sparen. dat is weliswaar een ‘worst case scenario’, maar toch.
    Tegelijk moet ik steeds denken aan het artikel “Eager sellers and stony buyers: understanding the psychlogy of new product adoption” van John T. Gourville . Kern hiervan is dat de aanbieders de optimistisch zijn over de adoptie van nieuwe mogelijkheden (diensten/producten) en de klanten de pessimistisch zijn over deze mogelijkheden. Resultaat: de adoptie van nieuwe diensten en dienstverlening blijft ver achter bij de verwachtingen. Bekender is dit effect onder de naam Endowment Effect; een term voor een situatie die ons waarschijnlijk niet vreemd is. Wij als consumenten waarderen de producten en diensten die we bezitten meer dan de producten die we niet bezitten, zelfs als die producten of diensten ons meer waarde bieden. Dat wat we bezitten waarderen we hoger dan de dingen die we niet hebben.
    Ooit zal de rol van de banken veranderen, maar de komende 3-4 jaren slechts in beperkte mate. Een periode die de banken zullen moeten gebruiken om hun businessmodel aan te passen en zo voorbereid zijn om te overleven in een uiterst competitieve markt.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.