Crowdfunding groeit verder door

Leestijd: 3 minuten

CFNLa.jpg

Crowdfunding is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid in Nederland. In de eerste helft van 2012 werd voor maar liefst 3 miljoen euro gecrowdfund, ten opzichte van 2,5 miljoen euro in heel 2011. In dit artikel de laatste stand van zaken van crowdfunding in Nederland.

Crowdfunding voor ondernemingen groeit

Waar een aantal jaren geleden met name creatieve en culturele projecten werden gefinancierd, zien we het laatste jaar een indrukwekkende groei van crowdfunding voor ondernemingen. Door ondernemers is het afgelopen half jaar bijna 1,5 miljoen euro opgehaald. Dat is twee keer zo veel als in heel 2011 door ondernemers werd opgehaald. Bovendien is de omvang van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering voor het eerst groter dan crowdfunding voor creatieve projecten. Dat is een omslagpunt. Creatieve projecten haalden het afgelopen half jaar desalniettemin 1,2 miljoen euro op. Dat is bijna evenveel als zij in totaal in 2011 ophaalden. Ook hier zien we dus een fikse groei.

Nederland kent inmiddels twee crowdfunding platforms die elk voor meer dan 1 miljoen euro aan transacties hebben gefaciliteerd voor publiek gepresenteerde projecten. Dit zijn Geldvoorelkaar (met name zakelijke leningen) en voordekunst (donaties voor kunst en cultuur projecten). MKB ondernemers kunnen naast Geldvoorelkaar onder andere ook terecht bij CrowdAboutNow, Symbid, Share2Start en sinds kort ook bij ABN Amro’s Seeds.

Crowdfunding-NL-2012-Q1Q2.jpg

Niche crowdfunding in opmars

Er is een tendens te zien van platforms die zich specialiseren in een niche, versus platforms die zo breed mogelijk opereren. Een platform dat zich specifiek op een niche of sector richt, is in staat om binnen die niche een hechte community te creëren en te groeien. Een algemeen platform voor financiering, is echter ook goed in staat om groei te genereren en heeft daarnaast de ruimte om in samenwerking met partners alsnog een (aantal) specifieke niche(s) te bedienen.

Gevestigde organisaties ontdekken crowdfunding

Crowdfunding wordt steeds vaker ingezet als additionele bron van financiering en instrument voor marketing en vergroting van betrokkenheid vanuit publiek. We zien in 2012 dat ook steeds meer gevestigde partijen crowdfunding inzetten voor de financiering van projecten. De zichtbaarheid en de betrokkenheid vanuit publiek die crowdfunding met zich meebrengt is voor gevestigde organisaties misschien wel van net zoveel waarde als de opgehaalde financiering. Om die reden zette bijvoorbeeld Google crowdfunding in voor de selectie van 3 nieuwe webfonts.

Nog geen winst voor crowdfundingplatformen

De groeicijfers van afgelopen half jaar laten zien dat crowdfunding nog lang niet op haar hoogtepunt is. Vooralsnog is crowdfunding zeer bescheiden van vorm, vergeleken met andere financieringsvormen. Dit betekent ook dat crowdfundingplatformen nog geen werkbaar verdienmodel hanteren. Met een gemiddelde fee van 5%, hebben de platforms afgelopen half jaar gezamenlijk slechts 150.000 euro verdiend aan het presenteren van crowdfunding projecten. De ambitie om te groeien is echter duidelijk aanwezig: “Wij geloven dat crowdfunding binnen 5 tot 7 jaar ongeveer 10%-15% van de totale kredietbehoefte voor het MKB in Nederland kunnen faciliteren.”, aldus Martijn van Schelven van Geldvoorelkaar.

Groei zet door

Voor de tweede helft van 2012 verwachten we dat de huidige groei verder doorzet. Steeds meer projecten en ondernemingen zullen dankzij crowdfunding van de grond komen. In de nabije toekomst zien we kansen voor een niche als investeren in duurzame energie, waarmee goede rendementen behaald kunnen worden. Ook zien we een steeds verder gaande samenwerking tussen crowdfunding en andere vormen van financiering, waarbij de zichtbaarheid en de betrokkenheid die crowdfunding een onderneming of project biedt als grote meerwaarde wordt ervaren.

Crowdfunding, meer dan financieren alleen

Onderneming Off-Grid Solutions haalde voor hun WakaWaka Light in circa 2 maanden tijd 75.000 euro op via Symbid en nog eens een slordige 50.000 dollar via Kickstarter. Directeur en mede-oprichter Camille van Gestel: “De opgehaalde financiering was van groot belang voor ons. We zijn daarmee de opstart fase van ons bedrijf doorgekomen. Wat we echter niet hadden verwacht was de enorme publiciteit en aandacht die onze campagnes tot gevolg hebben gehad. Inmiddels hebben we vanuit 78 landen interesse voor verkoop en distributie van de lamp. Een significant deel hiervan is te danken aan een succesvolle crowdfunding campagne.”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ylBQ2IkzLcs]

“We hebben onze ´crowd´ ook betrokken bij de kleurkeuze van de WakaWaka. Dit heeft er toe geleid dat de beste solar lamp ter wereld niet muisgrijs is, maar knalgeel. We onderkennen de kracht van de crowd en zullen onze fans van het eerste uur gedurende toekomstige ontwikkelingen blijven betrokken en vragen om hun mening én bijdragen”, aldus Camille.

 

0 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan ABN AMRO zet ondanks sceptische topman Zalm crowdfunding initiatief SEEDS voort | Finno - Innovatie in de financiële sector Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.