Ondernemers in het MKB slaan de bank liever over

Leestijd: 2 minuten

persbericht voordegroei alternatieve financiering finno

Groeiondernemers kiezen voor eigen middelen en alternatieve financiering;  45 procent van de ondernemers met ambitie om te groeien vindt het passeren van de bank het grootste voordeel van crowdfunding. De particuliere beleggers komen steeds meer in beeld als alternatieve financieringsbron. Dit blijkt uit een onderzoeksenquête van ondernemersplatform MKB Servicedesk in opdracht van financieringsplatform Voordegroei.

Of het nu gaat om uitbreiding van werkkapitaal, investeringen in de voorraad, nieuw personeel of het ontwikkelen van een nieuw product, de belangrijke voordelen van crowdfunding zijn volgens deze ondernemers ‘de betrokkenheid van bestaande klanten’ (21%) en ‘meer interactie met nieuwe klanten’ (19%). In totaal heeft 29 procent van de ondernemers crowdfunding weleens overwogen.

Financieringsbehoefte

Bijna de helft van de ondernemers (44%) heeft behoefte aan financiering. Ruim de helft hiervan verwacht dat met eigen geld af te kunnen en de andere helft zoekt externe financiering. Hiervan verwacht nog maar 13 procent de verwachte groei via de bank te financieren. Veel ondernemers geven aan het zelf te gaan regelen of gebruik te maken van alternatieven als crowdfunding.

Vertrouwen in groei van de onderneming

Opvallend is ook dat 59 procent van de respondenten aangeeft vertrouwen te hebben dat er in 2016 weer ruimte is voor groei. Maar liefst 46% van de ondernemers heeft een up-to-date ondernemingsplan met een goede financiële onderbouwing.

De vent, de tent en de cent

Een goed plan (28%) is volgens ondernemers in de zakelijke dienstverlening en de handel de belangrijkste factor voor groei. De juiste mensen (28%) en een goede ondernemer (23%) worden door velen ook gezien als belangrijkste factor. Geld wordt door 11 procent gezien als de belangrijkste factor voor groei.

Over het onderzoek

Het onderzoek betreft een enquête met 230 respondenten, waarvan er 185 de gehele vragenlijst hebben doorlopen. Alleen deze respondenten zijn meegenomen in de analyse. Alle respondenten zijn ondernemers die actief zijn in het midden- en kleinbedrijf (MKB, 0 – 250 medewerkers). Opvallend is dat het overgrote deel van de respondenten zeer ervaren is. Gemiddeld zijn ze 15 jaar aan het ondernemen. Deze groep kan vaker met eigen middelen de gewenste groei realiseren.

Photo credits: Voordegroei.nl

 

 

1 antwoord
  1. janvanderkleij@gmail.com'
    Jan van der Kleij zegt:

    Is het passeren van de bank het grootste voordeel van crowdfunding?

    Het artikel suggereert dat ondernemers volledig andere keuzes maken dan vroeger. Is dat zo, of ligt het anders?

    Eigen vermogen
    In vroegere jaren moest je als ondernemer eigen vermogen opbouwen door dit te te lenen bij familie en vrienden. Daarna kon je in aanmerking komen voor staatsgegarandeerd krediet alvorens bankkrediet mogelijk werd.
    De criteria die banken (moeten) hanteren voor kredietverlening zijn er sinds de crisis niet eenvoudiger op geworden, maar bestonden voor die tijd ook al.

    Particuliere Participatie Maatschappijen (PPM`s’) versus Crowdfunding
    Crowdfunding is vergelijkbaar met de fiscaal begunstigde particuliere participatiemaatschappijen uit de 80-er jaren van de vorige eeuw. Een groot verschil met toen is de veel grotere bereikbaarheid van potentiële participanten. Het world wide web, slimme software en langzaam veranderende wetgeving heeft deze vorm van funding mogelijk gemaakt. Hiermee kunnen bedrijven met voldoende eigen vermogen en met de juiste financiële verhoudingen in aanmerking komen voor bankkrediet.

    Banken vinden het prima dat startkapitaal of eigen vermogen langs de weg van crowdfunding vergaard wordt. Veel particulieren zien daarin een kans om meer rendement op hun spaargeld te maken. Door de grote spreiding zijn de individuele risico’s geringer waardoor eventuele verliezen per participant gering uitvallen.

    Nu crowdfunding ingeburgerd is zijn er ondernemers die kans zien meer geld op te halen langs deze weg en die geen gebruik maken van bancaire expertise en middelen. Zij regelen dat op een andere manier. Het maken van de juiste keuze is voorts ook een kwestie van weging van de kosten die ermee zijn verbonden.
    Heel jonge ondernemers hebben wellicht geen weet van dit alles en kennen alleen crowdfunding als middel om werkkapitaal te verschaffen. Dat laat onverlet dat ondernemingen met groeiperspectief en voldoende eigen vermogen bij een bank kunnen aankloppen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.