Wat is de toekomstige rol van beleggingsdienstverleners in de waardeketen? (deel 2)

Leestijd: 4 minuten

de-waardeketen-financiele-sector-beleggingsdienstverleners-finno-pascal-spelier

Gisteren publiceerde ik op [finno] deel 1 van een artikel dat eerder verscheen in het VBA Journaal, het blad voor beleggingsprofessionals. Duizenden FinTech startups zijn op zoek naar een interessante niche in de waardeketen voor de financiële sector. Deze startups dringen door tot alle geledingen van de financiële sector en zijn dus ook terug te vinden in het beleggingsadvies en vermogensbeheer. Wat moet het antwoord van de gevestigde partijen in de markt – ook wel de ‘incumbents’ genoemd – zijn?

Betere klantbeleving en meer inzicht

In de Angelsaksische landen hebben robo advisory-platformen zoals Betterment, Wealthfront, Nutmeg, SigFig, Wealthbar steeds meer assets under management. Dat heeft echt niet alleen met hun voorkeur voor passief beheer te maken. Deze platformen zijn in staat de klant een betere klantbeleving te bieden. Ze bieden inzicht in portfolio’s via desktop, smartphone en tablet en bieden verregaande transparantie als het gaat om het rendement.

pritle-robo-advisor-adviseur-online-vermogensbeheer-finno

Platformen zoals Nutmeg, Pritle en Swanest bieden ook de mogelijkheid om doelen te stellen en voor ieder doel een portfolio met bijpassend risico op te bouwen.

Traditionele spelers in de markt, banken en vermogensbeheerders, zijn vaak nog niet in staat de nieuwe spelers op klantbeleving en online inzicht te evenaren.

Nieuwe beleggingscategorieën

De leidraad die de AFM in 2010 publiceerde over actief en passief beleggen was niet gericht op actief betrokken aandeelhouderschap richting ondernemingen. Dit is wel een ‘beleggings’-categorie die interessanter wordt voor zowel beleggers als beleggingsdienstverleners.

In toenemende mate kunnen particulieren indirect of rechtstreeks investeren in bedrijven. Enerzijds met kleine bedragen via crowdfunding (zowel debt-based als equity-based) of met grotere bedragen via informal investment of informal finance.

Weer doet de robot het werk

Debt-based crowdfunding, waarbij je als particulier samen met anderen met kleine bedragen bijvoorbeeld een onderneming fund, is een alternatief voor sparen. Het is qua risico natuurlijk niet te vergelijken met sparen, maar biedt mits goed gespreid een goed alternatief voor vastrentende waarden in portefeuilles. Je wilt echter als vermogende particulier wellicht niet steeds op zoek gaan naar interessante investeringsmogelijkheden en met kleine bedragen investeren.

Er is geen probleem, waar de markt op den duur geen antwoord op heeft. In de Verenigde Staten is de FinTech-startup LendingRobot gericht op vermogensbeheer gericht op crowdfunding. Als vermogende particulier kan je de robot de opdracht geven om rule-based te investeren in investeringsmogelijkheden op de crowdfundingplatformen van LendingClub, Prosper en Funding Circle (ook actief in Nederland). Je geeft het te investeren bedrag en het gewenste risicoprofiel op en de robot gaat op zoek naar de juiste investeringen. De investeringen beperken zich tegenwoordig niet enkel tot nieuwe investeringsmogelijkheden (primary market), maar er is ook de mogelijkheid om investeringen van andere investeerders over te nemen (secondary market). De crowdfundingmarkt is niet meer zo illiquide als ze was in het verleden. Het zal niet lang meer duren voorda er ook in Europa initiatieven zoals LendingRobot ontstaan.

Informal finance

Eind jaren negen introduceerde ABN AMRO als eerste bank in Nederland informal investment. De dienstverlening, die nog steeds bestaat, brengt vermogende klanten van de bank in contact met ondernemingen die op zoek zijn naar risicodragend vermogen. De vermogende klant heeft de mogelijkheid om een klein deel van zijn vermogen rechtstreeks te investeren in ondernemingen. Het gaat om slim kapitaal. De vermogende klant stelt naast geld ook zijn kennis, ervaring en netwerk ter beschikking.

In mei kondigde de Rabobank een proef aan waarbij MKB-ers geld lenen van vermogende klanten van de bank. Voor ondernemers betekent dit een bredere toegang tot financiering en voor de vermogende klanten ontstaat er een nieuwe investeringsmogelijkheid. De Rabobank bouwt een online platform Rabo & Co genaamd 1), waarop ondernemers en private banking-klanten samenkomen. Ondernemers plaatsen daar hun financieringsaanvraag en de klanten van de Rabobank geven aan welke lening ze willen meefinancieren. Meefinancieren betekent dezelfde voorwaarden, zekerheden en rendement als de Rabobank. De Rabobank neemt in de proeffase zelf voor minimaal 50% deel in iedere financiering. Voor de klanten van de Rabobank ontstaat er een interessant alternatief voor vastrentende waarden, maar gelet op de grootte van de bedragen en de beperkte spreiding is het risico hoger.

Nieuwe beleggingscategorieën zoals crowdfunding of informal finance zijn een bedreiging voor beleggingsdienstverleners als vermogende klanten hun vermogen omzetten naar deze nieuwe beleggingscategorieën. Maar het biedt voor de toekomst wellicht ook kansen. Deze nieuwe beleggingscategorieën vragen om actief beheer en daarbij kan een beleggingsdienstverlener mogelijk helpen. Het zou een uitbreiding van zijn rol betekenen, die uiteraard wel om de juiste expertise vraagt. Zeker bij informal finance moet je in staat zijn een onderneming te doorgronden. Een MKB-onderneming, die per definitie over de kwalificatie non investment grade beschikt, kan complexer zijn dan een beursgenoteerde onderneming.

Conclusie

Is er nog een toekomst voor de traditionele, ‘offline’ beleggingsdienstverlener? De traditionele beleggingsdienstverlener gaat vooral last krijgen van de opkomst van passief beleggen en de opkomst van robo-advisors. Het aantal beleggingsdienstverleners (vooral vermogensbeheerders) zal naar verwachting afnemen. Maar er blijft altijd ruimte voor vermogensbeheerders die hun klanten aantoonbaar toegevoegde waarde bieden. De toegevoegde waarde zit in een meer holistische aanpak van vermogensadvies, waarbij bijvoorbeeld meer aandacht is voor financial planning of life planning, estate planning en nieuwe beleggingscategorieën zoals crowdfunding of informal finance. Totdat ook dit eenvoudig bereikbaar wordt gemaakt via technologie.

Er blijft overigens naar verwachting altijd een klantgroep die graag over hun vermogen praten onder het genot van een goede kop koffie en op zoek zijn naar de geruststelling die hun persoonlijke beleggingsdienstverlener hen biedt. Deze klantgroep zal wel steeds kleiner worden.

Noot 1: Dit blogartikel in twee delen verscheen eerder als artikel in het VBA-Journaal, het blad voor beleggingsprofessionals. Bekijk het artikel hier.

Noot 2: de auteur van dit artikel was betrokken bij het opzetten van de proef voor Rabo&Co

Photo credits: Pixabay.com

1 antwoord
  1. mrfob@financieelonafhankelijkblog.nl'
    Mr FOB zegt:

    Ja, interessante ontwikkelingen. Ik verwacht dat de vermogensbeheerders inderdaad alleen serieus bestaansrecht behouden als ze tegen scherpe tarieven echt toegevoegde waarde weten te creëren, zoals met een holistische aanpak en bijvoorbeeld door de klanten te beschermen tegen de psychologische achtbaan die beleggen kan zijn voor onervaren beleggers.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.