Otly wil een betere bank creëren voor ouders en kinderen

Leestijd: 6 minuten

Als kind kwam ik alleen bij een bank als ik samen met mijn vader spaargeld kwam bijschrijven op mijn spaarbankboekje. Zag het maar als een onderdeel van mijn financiële educatie. Met mijn financiële educatie is het uiteindelijk wel goed gekomen. Maar of dit nu ligt aan mijn regelmatige gang naar de bank destijds, dat weet ik niet.

Organisaties als Wijzer in Geldzaken en het NIBUD zien het belang van financiële educatie van onze jeugd als belangrijk agendapunt voor de toekomst. Maar inmiddels is financiële educatie van onze jeugd niet enkel het aandachtsgebied voor deze organisaties. Vorige week sprak ik met Otly, de Amsterdamse FinTech startup die een betere bank wil creëren voor ouders en kinderen.

Van weekendproject naar Uber investering

Otly is alumnus van Rockstart Accelerator, maar zetelt nog steeds in de Rockstart Spaces aan de hoofdstedelijke Herengracht. Voordat het een serieuze FinTech startup werd, was het nog een weekendproject van Lior Bornshtain, anderhalf jaar geleden nog de CTO van The Moneyer, en Vedran Vego, destijds de Lead UI/UX engineer bij The Moneyer. “We had niet de intentie om een bedrijf te starten. Otly was een weekendproject van Vedran en mijzelf”, vertel Lior, CEO van Otly. “Met Otly loste ik eigenlijk thuis een probleem op. Het was lastig om bij te houden wie zakgeld van mij had gehad en hoeveel. Nu we thuis Otly gebruiken, zijn er geen discussies meer.” Op een gegeven moment werd Otly een serieus project en was het voor Vedran en Lior niet meer te combineren met hun werk voor The Moneyer.

Met de Otly Jr. app kunnen kinderen in de leeftijd van circa 5 tot 14 jaar internetbankieren op hun eigen manier. De ouders kunnen met hun eigen Otly app de financiën van hun kinderen beheren. “We hebben de ‘first banking experience’ voor kinderen ontworpen en daarmee de ontbrekende laag gebouwd tussen kinderen en ouders en de banken”, licht Lior toe. “De gebruikersinterfaces van banken zijn niet gericht op kinderen.”

Afbeelding Otly app. Links de app voor ouders. Rechts de app voor kinderen.

Otly is niet alleen aantrekkelijk voor de gebruikers. Ze krijgen steeds meer aandacht van investeerders. Vorig jaar deed Otly mee aan UberPITCH. Uit 4.000 wereldwijd deelnemende ondernemingen werd Otly gekozen als één van de vier Europese winnaars. Deze winst leidde tot een niet nader genoemde investering van Uber in Otly. Recentelijk ontving Otly ook nog funding van het SIDN Fund.

Binnenkort realtime koppeling met banken

Vooralsnog werkt Otly nog als ‘tracker’ met virtuele rekeningen. De app kan nog niet gekoppeld worden aan een echte jongeren- of spaarrekening van het kind en de bankrekening van de ouders. Stel er staat EUR 22,50 op de spaarrekening van het kind, dan is dat het beginsaldo in de app. Als je als ouder wekelijks EUR 2,50 zakgeld geeft, dan wordt het saldo in de app met dat bedrag opgehoogd. De ouder zal dan nog wel zelf EUR 2,50 moeten overmaken naar de spaarrekening van het kind.

Met de Otly Jr. app heeft het kind inzicht in de transacties en uitgaven, maar de belangrijkste functionaliteit is de mogelijkheid om spaarpotten aan te maken. “Kinderen moeten op jonge leeftijd leren om met geld om te gaan. Ze zien de waarde van geld onvoldoende in en denken dat geld gewoon uit een geldautomaat komt”, zegt Lior met een glimlach. “We zien het als onze missie om kinderen geld-wijs te maken. Doelen stellen en daarvoor sparen is daarbij belangrijk. De ouders kunnen hun kinderen extra belonen als ze hun spaardoel halen. Het belangrijkste is dat ouders en kinderen met elkaar het gesprek over geld aangaan.”

Momenteel werkt het team van Otly hard aan een belangrijke update van de apps. Binnenkort wordt het mogelijk om de (spaar)rekeningen van een tweetal banken te koppelen aan de apps via een API. Nog dit kwartaal starten ze een pilot met deze banken. Als de Payments Service Directive 2 (PSD2) ‘live’ gaat wordt het koppelen van bankrekeningen een stuk eenvoudiger.

Afbeelding 1/2 van het binnenkort te lanceren nieuwe aanmeldingsproces voor Otly.

Afbeelding 2/2 van het binnenkort te lanceren nieuwe aanmeldingsproces voor Otly.

Waarom willen banken hier aan mee doen? “Het is voor banken belangrijk om kinderen meer wijs te maken met geld, dat ze meer sparen en uiteindelijk minder lenen. Op de lange termijn is dit relevant voor de banken”, antwoordt Lior. “Ook kan Otly een goede retentietool voor banken zijn. Om Otly te kunnen gebruiken heb je een jeugdrekening nodig. Voor banken is het interessant als ouders bij hen een jeugdrekening openen. Maar laat ik benadrukken dat Otly geen advertentieplatform wordt.”

Vedran Vego, de CTO van Otly, vult hem aan: “Het is een platform voor kinderen. Daar horen geen advertenties thuis. We willen ook heel voorzichtig zijn met commerciële samenwerkingen. Het gaat primair om de educatie van kinderen. Het is heel belangrijk om de jeugd door ‘learning by doing’ de juiste gewoontes aan te leren.” Lior en Vedran vertellen vervolgens dat ze geen exclusieve samenwerkingen zullen aangaan. Alle kinderen van welke bank dan ook moet kunnen deelnemen op het platform. Ook gaan ze Otly niet als white label oplossing aanbieden, omdat ze daarmee hun eigen concurrenten creëren.

Niet alleen banken willen samenwerken met Otly. Ook andere organisatie zien het belang van het platfrom in, zoals verzekeraar Centraal Beheer. De verzekeraar uit Apeldoorn zal bijdragen leveren aan Otly’s ContentHub. Deze ContentHub vormt het middelpunt van Otly’s inspanning om financiële ongeletterdheid tegen te gaan. In de ContentHub staan inhoudelijke artikelen en relevante informatie voor ouders om geïnformeerd te worden over geldzaken en de financiële opvoeding van hun kind.

Gratis voor klanten

Voor zowel de kinderen als hun ouders is Otly gratis te gebruiken. Maar waar verdient Otly dan haar geld mee? “Ons verdienmodel zal in de toekomst twee inkomsten kennen. De banken die meedoen betalen een deelname fee en voor iedere gebruiker een on boarding fee“, legt Lior uit. “Daarnaast hebben we een commissiemodel voor de cadeaukaarten die we verstrekken, net zoals Albert Heijn verdient aan de verkoop van cadeaukaarten.”

De verstrekking van cadeaukaarten verdient enige uitleg. De kinderen kunnen hun spaarpotten besteden aan pre-paid cadeaukaarten. Stel er wordt gespaard voor een PlayStation4 game, dan kan de de digitale spaarpot gebruikt worden voor het aanschaffen van een PlayStation Store cadeaukaart, waarmee de game kan worden gekocht. Otly krijgt commissie per verkochte cadeaukaart.

Ambities voor de toekomst

Uiteraard heeft Otly internationale ambities. “We willen in de toekomst herkend worden als de ‘go to bank’ voor kinderen. We gebruiken de Nederlandse markt om onze propositie te valideren. Daarna willen we de stap naar Europa maken”, licht Lior toe.

Otly bestaat nu nog uit twee apps, één voor de kinderen en één voor hun ouders. In de toekomst zullen er apps komen voor verschillende leeftijdscategorieën, elk met hun eigen gebruikersinterface. Ook onderzoeken ze andere functionaliteiten, zoals rekening delen en betaalverzoeken zoals PayPal.Me.

Wat vindt [finno]

Otly is niet de eerste die het belang van financiële educatie voor kinderen inziet. In 2013 schreef ik op [finno] al over de KidsGeldWijs-app van de Rabobank. Ellis Ramakers, Marketing Manager bij Rabobank, vertelde daar destijds het volgende over: “Het leren omgaan met geld vinden we heel belangrijk. Het draagt bij aan de zelfredzaamheid op latere leeftijd. Immers jong geleerd is oud gedaan. En het is leuk en nuttig om met je geldzaken bezig te zijn”. Lior is niet enthousiast over de KidsGeldWijs-app: “Het swipen met muntjes is kinderachtig. Het gaat om de waarde van het getal, niet om het muntje, zeker niet in een cashless society. Wij willen ook niet gamificeren. De kinderen een beloning geven voor het bereiken van spaardoelen is prima, maar internet bankieren is geen spelletje.”

Otly doet niet kinderachtig over geld. Ze combineren idealen – “We zien het als onze missie om kinderen geld-wijs te maken” met een slim verdienmodel. De huidige ‘schaduw bankieren’-app is gebruikersvriendelijk, maar nog niet zo praktisch. Zodra de jongerenrekening en bankrekening van de ouders via een API aan de Otly-app gekoppeld kan worden, door afspraken met banken te maken of na de invoering van PSD2, voorzie ik een groter succes.

Het gebruik van online cadeaukaarten om je geld uit te geven is slim. Als ouder hou je zo grip op de uitgaven van je kind(eren). Maar hoe houd je grip op uitgaven in fysieke winkels? Zolang de maatschappij nog niet cardless is en ouders hun kinderen ook een betaalpas willen geven, dan is die grip er even niet. Wellicht kan Otly eens kijken naar de startup Greenlight. Deze Amerikaanse startup geeft ouders de mogelijkheid om hun kind een debit card te geven, waarbij de ouders per winkel of een categorie van winkels een maximaal te besteden bedrag kunnen instellen. Dat doen de ouders eenvoudig via een app op hun smartphone. Eén nadeel, de minimale leeftijd is 13 jaar.

Volgens mij is het voor banken eenvoudig om de functionaliteit van Otly te kopiëren. Banken kopieerden eerder diensten van FinTechs, zoals rekening delen en betaalverzoeken. Toch is Lior daar niet zo bang voor. Hij is ervan overtuigd dat het platform een succes kan worden, omdat alle kinderen, ongeacht bij welke bank ze hun jongerenrekening hebben, kunnen deelnemen aan het Otly-platform.

Otly is een sympathieke startup met een integer business model. Gratis voor de kids en ouders. “Free. Forever and ever…”, aldus Otly. Het platform is voor kinderen een eerste stap naar financiële vrijheid.

Photo credits: Otly

2 antwoorden
  1. janvanderkleij@gmail.com'
    Jan van der Kleij zegt:

    Mooie ontwikkeling. Twee opmerkingen. 1. Dit stelt hoge eisen aan veiligheid voor de gebruikers zelf wat gefaciliteerd moet worden door zowel de provider als door de bank. 2. Dat een on boarding fee door de gebruiker moet worden betaald lijkt me logisch, de deelname fee voor de bank daarentegen niet. Dat is de omgekeerde wereld. De deelname fee zou door Otly aan de bank(en) betaald moeten worden die hun platform tegen hoge kosten voor hen geschikt maken, terwijl lang niet iedere klant daarvan zal profiteren. De gedachte aan een distributie fee werpt zich op als banken dit kanaal voor commerciële aanbiedingen zouden gaan gebruiken. Dat vergt dan wel 80% aansluiters.

    Beantwoorden
  2. arthurvandegraaf@gmail.com'
    Arthur zegt:

    Volgend op ons Second Life project heb ik in hetzelfde jaar een soortgelijk idee uitgewerkt binnen ABN AMRO en onder de aandacht gebracht bij de afdeling Betalen van toen nog De Bank… welk jaar was dat ook alweer? Dat grootbanken op Fintechs wachten terwijl het intellectuele kapitaal binnen is of in sommige gevallen was, is toch wel een beetje een gemiste kans.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.