Met Kendu biedt ABN AMRO laagdrempelig vermogensbeheer in een app

Enkele weken geleden introduceerde ABN AMRO de beleggingsapp Kendu. Ongeveer een jaar werkte een multidisciplinair team in ABN AMRO’s Digital House – waar ook Tikkie het levenslicht zag – aan deze vermogensbeheer app. Met Kendu wil ABN AMRO het voor consumenten eenvoudig maken om te werken aan hun financiële ambities. Anders geformuleerd, de gebruiker van de app creëert doelen, legt geld in en de experts van ABN AMRO beheren vervolgens het ‘vermogen’.

[finno] sprak met Job Mantz, de venture owner van Kendu, over het beleggingsbeleid, de overeenkomsten met Tikkie en de ambities voor de toekomst. Wordt Kendu de Tikkie van vermogensbeheer?

Beleggen, aantrekkelijk alternatief voor sparen

De spaarrentes zijn gedaald tot een historisch dieptepunt, dus als je als consument geld voor een langere tijd opzij wilt zetten en ook nog enig rendement wilt maken, dan is beleggen mogelijk een aantrekkelijk alternatief. De laatste jaren groeit het aantal huishoudens dat belegt volgens onderzoeksbureau Kantar TNS weer. Ze kiezen vaak voor het gemak van online vermogensbeheer. De totale particuliere markt voor beleggen is in 2018 met 11% gegroeid, maar het  aantal huishoudens dat kiest voor online vermogensbeheer, ook wel (semi)automatisch vermogensbeheer en robo-advies genoemd, groeit veel harder. Het zelf beleggen in individuele effecten- (aandelen, obligaties, opties – blijft daarbij vergeleken sterk achter en laat slechts een marginale groei zien, aldus Kantar TNS.

De groei van online vermogensbeheer word vooral ingegeven door een groot aantal nieuwe aanbieders. De afgelopen jaren lieten onder andere Van Lanschot’s Evi en de fintech en robo-adviseur Pritle (nu Binck Forward) een forse groei zien en ontstonden er ook vernieuwende beleggingsconcepten zoals BUX (gericht op een jongere generatie) en Peaks (beleggen met je wisselgeld). En er zijn meerdere initiatieven onderweg, waaronder Vive-app.

ABN AMRO speelt in op groei online vermogensbeheer

De grootbanken kunnen niet achterblijven op eerder genoemde ontwikkelingen. En dus bouwde ABN AMRO het afgelopen jaar de vermogensbeheer app Kendu. Job Mantz is de venture owner van Kendu, een soort van product owner ++. Voordat hij drie jaar geleden de gelederen bij ABN AMRO kwam versterken werkte hij bij Ziggo, Binck en Alex.

Job Mantz legt uit waarom ABN AMRO is gestart met Kendu. “Binnen de bank hebben we verschillende onderzoeken gedaan naar de wijze waarop klanten omgaan met financiële ambities. Voor klanten is het bijzonder lastig om ambities te definiëren. Alle ouders weten bijvoorbeeld dat ze geld opzij moeten zetten voor de studie van hun kinderen. Ze schuiven het moment van sparen of beleggen naar achter en doen het uiteindelijk vaak niet. Gevoelsmatig zijn de ambities te groot en daarom starten ze er niet mee. Met onze Kendu-app proberen we ambities concreter en kleiner maken. Klanten kunnen in de app ‘tailor made’ doelen aanmaken en wij maken de voortgang van hun financiële ambities inzichtelijk.”

Kendu sluit goed aan bij de purpose van ABN AMRO: ‘banking for better, for generations to come’. Bij alles wat de bank doet, bekijken ze of het beter kan. Of het nu haar bijdrage is aan de overgang naar een circulaire of duurzame economie, of het helpen van starters bij de financiering van een eerste huis: ABN AMRO wil meebouwen aan een betere toekomst. Job Mantz  vult aan. “Vanuit de strategie van de bank willen we ook de klantbeleving naar een hoger niveau tillen. We creëren financiële rust, nemen het knagende stemmetje weg.”

Waarom een aparte venture?

Op de vraag waarom Kendu als aparte venture ontwikkeld is en niet als product onder het ABN AMRO label reageert Job Mantz als volgt. “Bij ABN AMRO werken we vaak met principe van een corporate startup en willen we snel innovatieve concepten kunnen valideren. Met kleine teams versnellen we innovatie. Tikkie is daar een mooi voorbeeld van. Met Kendu volgen we de Tikkie-strategie. We ontwikkelen met een corporate startup een dienst voor iedereen, niet alleen voor ABN AMRO klanten.”

Wil je van Kendu gebruik maken dan moet je wel klant worden van de bank. Maar het proces is omgedraaid. Normaal gesproken moet je als je wilt beleggen bij een bank eerst klant worden. De hoogste drempel zit aan het begin van het onboarding proces. Bij Kendu is het de laatste stap van het onboarding proces. Hoe werkt dat? Eerst maak je eenvoudig een account aan en beantwoord je vervolgens een paar vragen om te bepalen of Kendu voor jou geschikt is. Daarna kan je een beleggingsdoel, beleggingshorizon en een gewenst eindbedrag kiezen en berekent de app jouw maandelijkse- of eenmalige inleg. Daarna begint pas de echte onboarding: in ruim 10 minuten wordt je dan klant bij ABN AMRO en kan het beleggingsavontuur beginnen.

Afbeelding – schermen uit de Kendu-app, van kiezen doelen naar klant worden.

“Klanten van Kendu worden dus wel klant van ABN AMRO”, legt Job Mantz uit. “We positioneren het via een apart online kanaal, zodat niet-ABN AMRO klanten ons moeten kunnen vinden. De reguliere beleggingdiensten van ABN AMRO distribueren we vooral via ons eigen kanaal.”

Verschil Kendu en ABN AMRO Begeleid Beleggen

Kendu lijkt enigszins op ABN AMRO Begeleid Beleggen. Bij beide online diensten kies je een doel, hoe lang je wilt beleggen en hoeveel je inlegt. “Maar waar Begeleid Beleggen een gestandaardiseerde, ‘execution only‘ propositie is, is Kendu vermogensbeheer”, verduidelijkt Job Mantz. “Wij bieden de best beleggingsmogelijkheid aan bij het gekozen doel en de risicobereidheid. We geven ook tips om doelen te bereiken. Kendu is dus meer maatwerk en ‘rebalancet‘ ook de portefeuille van de klant indien nodig.” De actieve begeleiding van klanten maakt Kendu iets duurder dan ABN AMRO Begeleid Beleggen.

Nog een verschil. Bij ABN AMRO Begeleid Beleggen kan de klant zelf een mix maken van 6 profielfondsen. Bij Kendu bepalen de experts van ABN AMRO wat de best passende beleggingsmix is bij jouw doel, horizon en inleg. Vooralsnog maakt Kendu gebruik van 3 beleggingsfondsen: ABN AMRO Profielfonds 2, ABN AMRO Profielfonds 6 en een geldmarktfonds van Allianz (Euro Oblig Court Terme ISR MC).De ABN AMRO Profielfondsen zijn in 2018 door IEX Gouden Stier *) verkozen tot ‘Beste Keuze’ in de categorie Mixfondsenrange vanwege de goede voor risico gecorrigeerde rendementen, voordelige prijsstelling en het goede beleggingsbeleid.

Ambities Kendu

Onlangs maakte ABN AMRO bekend te stoppen in Duitsland met haar venture Prospery. Prospery werd in december 2017 geïntroduceerd in Duitsland als een digitaal platform dat overzicht geeft over het volledige en toekomstige vermogen, beleggingen actief beheert en persoonlijke coaching op afstand (videochat) tegen een vast tarief biedt. Volgens Job Mantz is Kendu een afgeslankte versie van Prospery. Prospery is de ‘motor’ onder de Kendu-app. “We maken alleen geen gebruik van de video-coaching en de uitgebreide financial planning features”, vertelt Job Mantz. “Maar we zijn agile, dus als de Nederlandse klanten dit in de toekomst willen dan kunnen we dit toevoegen.” Hij voegt er nog aan toe dat Kendu gericht is op retail klanten – Kendu maakt vermogensbeheer vanaf EUR 50,- mogelijk – waar Prospery zich richtte op klanten met een vermogen boven de EUR 200.000,-.

Volgen Job Mantz heeft Kendu als belangrijkste ambitie om vermogensbeheer mogelijk te maken voor iedereen: “Het gaat niet zo zeer om de beleggingsoplossing an sich. We willen klanten begeleiden bij het realiseren van de ambities. Met ons multidisciplinaire team, met daarin mensen uit verschillende onderdelen van de bank, zullen we Kendu verder ontwikkelen. Daarbij werken we ook nauw samen met onze Preferred Banking- and Private Banking collega’s.”

Wat vind [finno]?

Het is goed om te zien dat ABN AMRO nu ook met een app de online vermogensbeheer markt betreedt. Kendu onderscheidt zich met haar ‘mobile first’ concept. Je wordt klant met de app en volgt je beleggingen in de app. Een andere mogelijkheid is er niet.

Het is jammer dat ABN AMRO met Kendu geen gebruik maakt van lifecycle fondsen. Het is belangrijk om gedurende de beleggingstermijn het risico te reduceren en geleidelijk te switchen naar obligaties en richting het eind van de beleggingstermijn te eindigen in geldmarkten. Je wilt richting het einde van de beleggingstermijn niet geconfronteerd worden met een scherpe daling van de aandelenmarkten. Job Manzt zegt daarover het volgende. “Kendu zal geen life cycle fondsen aanbieden. De fondsen blijven hetzelfde. Echter, doordat we de risicobereidheid van de klant kunnen corrigeren in tijd – we bouwen de mix van de portefeuille aan door rekening te houden met de factor tijd – wordt de portefeuille gerebalanced naar deze nieuwe samenstelling, waardoor we dus lifecycle portefeuilles creëren in plaats van lifecycle fondsen.”

Wat mij ook verbaast is dat ABN AMRO kiest voor actief beheer, terwijl de meeste (nieuwe) spelers zich richten op passief beheer. Even een korte uitleg over de verschillen. Dienstverleners die kiezen voor passief beheer verkiezen het volgzaam beleggen in indices (index beleggen met indextrackers en ETF’s) boven het actief beheren van een portefeuille (beleggen door experts van banken of beleggingsfondsen). De heersende mening in de markt is dat passief beleggen doorgaans een beter rendement oplevert dan actief beleggen. En dat heeft vooral met de kosten te maken. Er zijn vele onderzoeken die deze mening onderbouwen, maar ook onderzoeken die dit in twijfel trekken. Een onderzoek van de gezaghebbend onderneming Morningstar van een paar jaar geleden bevestigt dat actief gemanagede fondsen er niet in slagen om hun passieve peers te verslaan. Ook Morningstar constateert dat het falen vooral schuilt in de kosten. Om met de woorden van Charles D. Ellis te spreken: actief beheer is ‘a loser’s game’.

Wil je meer lezen over de verschillen tussen actief- en passief beheer lees dan dit artikel (deel 1) en dit artikel (deel 2). Desgevraagd zegt Job Mantz over de keuze voor actief beheer: “ABN AMRO denkt vooralsnog dat actief beheerde fondsen een hoger netto resultaat opleveren. Dus is actief beheer het beleid van de bank. Mochten wij in de toekomst van mening veranderen, dan kunnen we fondsen vervangen.” Als ABN AMRO er in slaagt haar kosten (lees de kosten voor experts) laag te houden, dan zou het kunnen zijn dat actief beheer in hun geval een hoger nettoresultaat oplevert.

Hoe het ook zij, ABN AMRO heeft een mooie stap voorwaarts gezet met haar mobile first vermogensbeheerapp Kendu en maakt vermogensbeheer voor de massa beschikbaar.

*) Pascal Spelier, de auteur van bovenstaand artikel, maakte in 2016 en 2017 deel uit van de jury van de Gouden Stier. In 2018, het jaar waarin ABN AMRO de prijs won, maakte hij geen deel meer uit van de jury. Overigens betrof het een Publieksprijs en niet een door de jury toegekende prijs.

Photo credits: Unplash.com – bewerkt door Pascal Spelier

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.