Poolse bank introduceert contactloos betalen met je vingerafdruk

De Poolse Bank Pocztowy heeft de eerste biometrische debit card (betaalpas) van Polen geïntroduceerd, wat een revolutie teweegbrengt in veilige transacties. Dat zijn niet mijn woorden, maar de wervende woorden van Thales, een technologie-onderneming, onder andere actief in de financiële sector, die de betaalpas samen met de Poolse bank ontwikkelde. Met de betaalpas kunnen klanten contactloos betalen met hun vingerafdruk. Je legt daarbij je vinger op een vingerafdruklezer op de betaalpas.
De technologie bestaat al een aantal jaar, waardoor ik mijzelf in dit artikel de vraag stel of deze oplossing in de huidige tijd van Apple Pay en Google Pay nog wel relevant is.
Contactloos betalen met vingerafdruk
Bank Pocztowy is een retailbank in Polen die ook financiële dienstverlening biedt aan kleine ondernemingen. In samenwerking met Thales hebben ze een betaalpas ontwikkeld, waarbij de autorisatie niet met een pincode gaat, maar met je vingerafdruk. Het afrekenen bij een pinautomaat gaat op dezelfde manier als contactloosbetalen met je betaalpas. Alleen moet je je vinger of duim op een kleine vingeradruklezer houden die in de pas geïntegreerd is.
Jouw vingerafdrukgegevens staan enkel en alleen op de betaalpas. Ze worden verder op geen enkele andere plaats opgeslagen. Die vingerafdruk komt natuurlijk niet vanzelf op jouw betaalpas. Een hoesje waar je de betaalpas deels in kunt schuiven zorgt ervoor dat je jouw vingerafdruk op de betaalpas kunt opslaan. Dit hoesje krijg je samen met de betaalpas toegestuurd.
Eenmaal je vingerafdruk (of duim) opgeslagen dan kan veilig contactloos betalen. Je vingerafdruk is nodig voor iedere betaling, hoe klein ook. Wil je geld pinnen bij een geldautomaat, dan moet je nog gewoon je pincode gebruiken.
De biometrische betaalpas heeft geen batterij. Elke keer als de pas in de buurt van een betaalterminal wordt gebracht, krijgt hij een elektrische puls. Kortom: de betaalterminal is de energiebron voor de biometrische vingerafdruksensor.
Nieuw, of toch niet?
Thales omschrijft de nieuwe oplossing als een ‘cutting-edge move‘ en de biometric card is echt een ‘game changer‘. Maar nieuw is de oplossing niet. Al in 2016 startte Thales met de ontwikkeling van de eerste batterijloze biometrische betaalpas, waarbij de nadruk lag op het bieden van een zeer veilige en gemakkelijke betaaloplossing aan gebruikers.
Dit project was zoals Thales zelf zegt ambitieus, omdat het de eerste keer was dat een dergelijke complexe betaalpas werd ontwikkeld met behoud van de standaardafmetingen. In 2021 werd de biometrische betaalpas door de bank op kleinere schaal beschikbaar gesteld aan zakelijke klanten. In 2022 werd de pas geïntroduceerd bij een een bredere groep particuliere klanten. Sinds kort is de betaalpas beschikbaar voor alle klanten, omdat de klantervaringen zeer positief waren. Klanten roemen de betaalpas voor zijn gemak, eenvoud en veiligheid.
De Poolse Bank Pocztowy is niet de enige bank die de biometrische betaalpas aan haar klanten aanbiedt. Volgens Thales zijn er wereldwijd 10 commerciële implementaties van de biometrische betaalpas.
Wat vindt [finno]?
Toen ik hoorde over de introductie van biometrische betaalpas bij de Poolse bank waren mijn eerste gedachten: ‘Wie zit hier op te wachten? Welk probleem lost het op?’. Zoals gezegd, de ontwikkeling van de biometrische betaalpas startte in 2016. In die tijd zou een dergelijke oplossing veel relevanter geweest zijn. Apple Pay en Google Pay (toen nog Android Pay) stonden nog in de kinderschoenen en werden nog maar op beperkte schaal gebruikt. Banken waren namelijk in het begin huiverig om deze mobiele betaalmethoden te adopteren, want je gaf immers een deel van je opbrengsten op mobiele betaaltransacties weg aan deze technologiereuzen.
Maar de klanten wilden het maar al te graag, dus de banken gingen overstag en zagen Apple Pay en Google Pay in het begin zelfs als onderscheidende betaaloplossingen, zeker als je de eerste was. Daarnaas wilde de moderne consument af van zijn of haar dikke portemonnee met pasjes en je smartphone heb je altijd bij je.
Waarom introduceert de Poolse bank dan toch een oplossing (een fysieke betaalpas) die op het eerste oog verouderd lijkt? Het ligt allemaal wat genuanceerder. Voor contactloze betalingen met een smartphone is het van belang dat je smartphone beschikt over een Near Field Communication (NFC) chip. Deze chip maakt contactloze communicatie mogelijk tussen een smartphone en een ander apparaat. De NFC-chip in je smartphone kan onder andere ook gebruikt worden als toegangsmiddel voor gebouwen of voor reizen in het openbaar vervoer (bijv. OVpay). NFC is dus een superhandig technologie.
In Nederland heeft nagenoeg iedere smartphone een NFC-chip aan boord. In Polen ligt dat anders. Volgens Bank Pocztowy zijn er in Polen nog veel klanten die geen smartphone met met een NFC-chip hebben. Daarnaast heeft de bank een aanzienlijke groep oudere klanten die sowieso minder digitaal is. Ook is het onboarding proces van je virtuele betaalpas op een smartphone doorgaans best complex, in ieder geval voor de minder digitaal onderlegde klanten. Het ingebruik nemen van de biometrische betaalpas is zeer eenvoudig.
En hoewel contactloos betalen steeds meer ingeburgerd raak, zeker tijdens de COVID-19 pandemie, is er een groep mensen die contactloos betalen om veiligheidsredenen spannend vindt. Voor deze doelgroep is de biometrische betaalpas een goede oplossing.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!