XS4ALL en ING samen valse e-mails te lijf

Leestijd: 2 minuten

Amsterdam, 7 september – ING en internetprovider XS4ALL hebben de handen ineen geslagen om valse e-mails, die worden verstuurd uit naam van de ING, actief te blokkeren. Dit gebeurt door de inzet van zogenaamde DMARC technologie. ING is de eerste bank in Nederland die DMARC geadopteerd heeft en inzet om haar klanten tegen valse e-mails, ook wel phishing e-mails genoemd, te beschermen. De proef met XS4ALL loopt nu 6 weken en blijkt een succes. Het aantal valse e-mails dat misbruik maakt van het domein ING.nl is gedaald met 71%.

De DMARC technologie is begin dit jaar gelanceerd vanuit een samenwerking van toonaangevende marktpartijen zoals Google en Microsoft. ING en XS4ALL hebben zich hierbij aangesloten door als eerste grote partijen in Nederland DMARC te implementeren  Dit systeem zorgt ervoor dat klanten van providers als XS4ALL geen valse e-mails kunnen ontvangen waarin domeinnamen van de ING misbruikt worden. Dat betekent dat klanten van XS4ALL geen valse e-mails meer ontvangen met de afzender @ING.nl. Sinds de DMARC techniek is geadopteerd door de ING is het aantal valse e-mails, verzonden vanuit deze domeinen, aanzienlijk gedaald.

Max Mouwen, Directeur Verkoop en Service Internet ING: “We zijn enthousiast over dit initiatief en de samenwerking met XS4ALL. Criminelen versturen, tot grote ergernis van zowel bedrijf als klant, veel valse e-mails uit naam van bijvoorbeeld een bank. Phishing is een hinderlijk fenomeen en het is fijn dat wij daar nu een flinke rem op kunnen zetten. Wij zullen onze ervaringen met anderen delen, omdat dat dit alleen met een structurele, gezamenlijke aanpak van alle banken en internetproviders effectief aangepakt kan worden. Wij nodigen andere partijen uit zich bij ons initiatief aan te sluiten. Samen staan we sterk tegen de internetcriminaliteit”.

Jan-Pieter Cornet, systeembeheerder bij XS4ALL, legt uit: “Bij het tegenhouden van valse e-mails loop je altijd het risico dat er per ongeluk legitieme berichten worden geblokkeerd. Die zogenaamde ‘false positives’ moet je natuurlijk vermijden. Door gebruik te maken van DMARC kunnen we vaststellen of een bericht echt afkomstig is van de ING. False positives worden zo tot het minimum beperkt”.

Phishing is het ‘vissen’ naar persoonlijke gegevens. Dat kan via valse e-mails, telefoon of websites gebeuren. Criminelen doen dit om geld van bankrekeningen te kunnen stelen. De ING zal nooit naar de persoonlijke gegevens als inlogcodes en pincodes van haar klanten vragen. Iedereen die een valse-email ontvangt kan deze opsturen naar het mailadres valse-email@ing.nl. Daarmee helpt u de ING fraude voorkomen. Voor meer informatie over phishing en veilig bankieren kunt u terecht op www.ing.nl/veiligbankieren of www.veiligbankieren.nl

Persinformatie:

ING Nederland, Afdeling PR & Woordvoering, Daan Heijbroek

06 – 30331569, daan.heijbroek@ing.nl

XS4ALL Internet, woordvoerder Niels Huijbregts

06 – 1502 8054, nielsh@xs4all.net

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.