bunq is eerste Europese bank die met Finn een GenAI-chatbot introduceert

Leestijd: 5 minuten

In alweer de 24e bunq update kondigde CEO Ali Niknam de lancering aan van bunq’s eigen GenAI-platform. In deze, van Apple afgekeken, keynotes presenteert Ali Niknam met enige regelmaat de nieuwe features in de bunq-app.

Gister kondigde de op één na grootste neobank van Europa Finn een ‘generative artificial intelligence’-platform aan dat gebruikers helpt bij het beantwoorden van vragen. Chatbot Finn vervangt de zoekfunctie. Het idee ontstond tijdens een wandeling van twee Ali’s. Naast Finn kondigde bunq ook verbetering in budgetteren aan en Tap to Pay voor ondernemers.

AI zit in bunq’s DNA

Ruim een jaar geleden stond de wereld even op zijn kop toen OpenAI de komst van ChatGPT aankondigde. Sindsdien gaat het snel in de wereld van generative artificial intelligence (GenAI). Het was wachten op de eerste bank die groots aankondigt gebruik te gaan maken van GenAI. Gister was het dan zover. CEO Ali Niknam van bunq lanceerde Finn, de chatbot die je persoonlijke money assistant is in de app.

We doen bunq tekort als we zouden zeggen dat dit hun eerste serieuze stap in AI is. Ali Niknam stelde gister tijdens de bunq update dat ze al jaren actief zijn met AI: “We gebruiken al een heel aantal jaren AI om jullie geld veilig te houden”. Hij refereerde hierbij aan de inzet van AI voor het screenen van klanten. De Nederlansche Bank (DNB) heeft het vergrootglas op de banken gericht als het gaat om het voorkomen van witwassen en het financieren van terrorisme. bunq gebruikt hiervoor AI en daar konden de toezichthouders van DNB zich niet in vinden en verbood bunq destijds deze werkwijze.

Uiteindelijk gaf de rechter en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bunq gelijk en moest DNB inbinden. Ali zei hier toen het volgende op: “Ik denk dat dit een uitstekende uitspraak is, die de vooruitgang helpt”, reageert bunq-topman Ali Niknam. “Wij hebben altijd gepleit voor het gebruik van moderne technieken om consumenten en bedrijven zo veilig mogelijk te houden. DNB wilde daar in eerste instantie niet in meegaan, maar nu dus wel.”

Finn, jouw persoonlijke money assistant

Waar een wandeling als niet goed voor is. Want het was een wandeling tussen twee Ali’s die uiteindelijk leidde tot chatbot Finn. Al wandelend kreeg Ali Niknam van een collega die ook Ali heet de vraag: “Weet je nog bij welk restaurant we hebben gegeten? Ik kan een chatbot bouwen die deze vraag kan beantwoorden.” Dat klonk Ali als muziek in de oren en gaf zijn collega met de woorden proof it de vrijheid om het aan te tonen. In twee dagen tijd bouwden zijn collega en zijn team een werkende chatbot.

Die eerste werkende chatbot is uitgegroeid tot een beta-versie van Finn en die werd gister gepresenteerd. De werking van Finn zal bekend zijn bij iedereen die ooit ChatGPT van OpenAI heeft gebruikt. Het heeft een tekstvak in chatstijl waarin gebruikers vragen kunnen stellen of advies kunnen inwinnen over hun bankrekening, bestedingspatroon, sparen en al het andere dat met geld te maken heeft.

Finn geeft antwoord op geavanceerde vragen als “Wat is het gemiddelde bedrag dat ik per maand uitgeef aan boodschappen?” of “Hoeveel heb ik dit jaar aan Amazon uitgegeven?”. Het kan zelfs gegevens combineren om vragen te beantwoorden die verder gaan dan alleen transacties, zoals “Wat was dat Indiase restaurant waar ik met een vriend in Londen naartoe ging?” of “Hoeveel heb ik afgelopen zaterdag uitgegeven in het café bij Central Park?”

Door feitelijk de zoekfunctie op de app te vervangen, zal Finn bunq-gebruikers in staat stellen het leven te leiden dat ze willen (niet mijn woorden). Finn helpt je bij het beter plannen van je financiën, beter te budgetteren, te navigeren door de app en eenvoudig transacties te vinden en nog veel meer.

Zie hieronder de demo van Finn tijdens de bunq update. Het is overigens de moeite waard om de hele bunq update te kijken. Meer geïnteresseerd in een nog kortere demo van Finn? Kijk dan hier.

Finn en Finie

Toen ik de demo van Finn zag moest ik even terugdenken aan Finie (what’s in a name). In 2016 lanceerde Clinc, het onderzoekslaboratorium opgericht door professoren Jason Mars en Lingjia Tang van Universiteit van Michigan, Computer Science and Engineering, een nieuwe applicatie Finie genaamd. Finie, destijds ook wel de ‘Siri’ van persoonlijk bankieren genoemd, is een platform voor kunstmatige intelligentie voor banken waarmee klanten op een natuurlijke en gemoedelijke manier met hun bankrekeningen kunnen praten om realtime en onmiddellijke financiële inzichten te krijgen (zie onderstaande demo uit ik meen 2018).


Finn is bunq’s eigen technologie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de krachtigste LLM’s. “Finn zal je verbazen”, zegt Ali Niknam, oprichter en CEO van bunq. “Jarenlange AI-innovatie, gekoppeld aan een laserfocus op onze gebruikers, hebben ons in staat gesteld het bankieren zoals je dat kent volledig te transformeren. Het is ongelooflijk spannend om te zien hoe generatieve AI het leven van onze gebruikers zoveel gemakkelijker maakt.”

One more thing

bunq’s nieuwe feature was de one more thing van de bunq update, zoals we die zo goed kennen van de keynotes van Apple. Maar er was meer, voorafgaand aan deze afsluiter. bunq maakte ook bekend dat het in de hele EU 11 miljoen gebruikers heeft bereikt en dat het spaarsaldo van haar klanten sinds juli 2023 met 55% is gestegen naar 7 miljard euro.

Daarnaast werden de volgende nieuwe features aangekondigd:

  • bunq lanceert gratis creditcards voor iedereen – klaar in slechts 5 minuten en direct te gebruiken via Apple of Google Pay. Maak een extra bankrekening voor je kinderen en geef ze een creditcard, maak een rekening voor je medewerker en geef hem of haar een creditcard, etc.
  • Met Auto Sort kun je automatisch overboekingen in gang zetten als je salaris binnenkomt. Maak bijvoorbeeld € 100,- over naar je koffierekening of € 500,- naar je spaarrekening. Dit doe mij denken aan de slimme betaalregels van Flow Your Money.
  • Met Spending Limit kan je uitgaven limiteren. Geef aan dat je bijvoorbeeld max. € 1.000,- per maand aan boodschappen wilt uitgeven en krijg een alert als je over de limiet gaat.
  • Met Auto Save kan je automatisch sparen door betalingen af te ronden op €1-, € 2,- of € 5,-. Als je hebt aangegeven dat je wilt afronden op € 5,- dan zal er bij een betaling van €4,50 automatisch 50 cent naar je spaarrekening gaan. Waar heb ik dat eerder gezien? ABN AMRO introduceerde ooit Pinsparen, maar stopte er mee en ING startte onlangs met Rond af en Spaar.
  • Met Tap to Pay van Apple kan elke zakelijke gebruiker nu van zijn iPhone een betaalterminal maken en onderweg betalingen accepteren. Alle bunq-gebruikers krijgen gratis toegang tot deze functionaliteit. Tap to Pay wordt al langer aangeboden door payment providers zoals Adyen en Worldonline.

Wat vindt [finno]?

Ik zit niet iedere bunq update achter mijn laptop mee te kijken met de livestream, maar deze keer was ik weer eens van de partij. Geen moment spijt van gehad, want bunq heeft het laatste half jaar weer zeer interessante features toegevoegd aan de app, waarbij uiteraard Finn het meest opvalt. Qua idee wellicht niet nieuw, maar in de context van alle ontwikkelingen op het gebied van AI komt het wellicht op het juiste moment.

Hierboven verwees ik naar Finie van Clinc, waarbij het in de demo van Finie vooral gaat over je bank vragen stellen via Amazon’s Alexa of een Google Nest speaker. Ik geloof zeer in AI-gedreven conversaties met je bank, maar dan wel via een toetsenbord (op je mobiel) en minder in gesproken opdrachten. Is het daarom dat ING’s Inge geen succes werd? Of waren ze gewoon te vroeg?

bunq is nu een voorloper in het toepassen van AI in de Europese financiële sector. Welke banken volgen met een op eigen technologie gebaseerde oplossing? Want zomaar een LLM-model uit de markt hiervoor gebruiken zal waarschijnlijk niet op de goedkeuring van toezichthouders kunnen rekenen.

Tot slot, ik ben een fan van bunq als het gaat om de oplossingen die ze hun klanten bieden, maar ik ben geen fan van de gebruikersinterface van de bunq-app. Maar misschien hoor ik niet tot de doelgroep en zijn de bunq-klanten vooral te vinden onder jonge techies, die geen moeite hebben met de minder intuïtieve interface van de bunq-app of daaraan gewend zijn geraakt. Niet-inuïtief, dat is mijn persoonlijke mening (n=1) en die doet er niet toe als je inmiddels 11 miljoen klanten in de EU hebt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.