Wat is er zo anders aan Triodos?

Leestijd: 4 minuten

header blogartikel_Pascal

De ene bank is de andere niet. Dat was de titel van de presentatie die Hadewych Kuiper, Head of Marketing bij Triodos, een jaar geleden als keynotes spreker gaf op Emerce eFinancials. Triodos is inderdaad een andere bank. En toch heb ik niet eerder geschreven over Triodos. Misschien is het wel omdat Triodos op online- en mobiel gebied niet vernieuwend is en ik juist meestal over deze onderwerpen schrijf.

Toch wordt het nu eens tijd om over Triodos te schrijven. Als was het maar omdat ze onlangs gestart zijn met een nieuwe marketingcampagne, die in al haar ‘kleinheid’ groots is en inmiddels stilletjes hun mobiel bankieren apps hebben gelanceerd.

Triodos wat wil je veranderen finno

De andere bank is er al

Sinds de kredietcrisis wordt er in allerlei gremia gesproken over de noodzakelijke hervormingen in de financiële sector. Er is twijfel ontstaan aan de ethische en morele opvattingen en gedragingen van bankiers, aldus de Commissie Maas (was Maas ook niet zo’n bankier?). Het klantbelang moet voorop komen te staan. En banken zouden ook duidelijk moeten zijn over de mate van risico die ze willen nemen. Kortom, het moet allemaal anders.

Er is echter een bank die het als sinds 1980 anders doet: Triodos Bank.

Robuust en veerkrachtig business model

Volgens Angelsaksische principes is bigger vaak better. Dus grotere banken, vaak systeembanken, zullen financieel wel beter presteren dan duurzame en maatschappelijk verantwoorde banken. Niet dus. Volgens onderzoek van de Global Alliance for Banking on Values, waar Triodos overigens mede-oprichter van is, is het businessmodel van duurzame banken robuuster en veerkrachtiger. Hoe zit dat precies?

De conclusie is gebaseerd op de analyse van een aantal relevante financiële ratio’s.

vergelijking systeembanken en duurzame banken Triodos finno

Kik op de afbeelding voor een vergroting.

Uit het onderzoek blijkt dat de banken die momenteel het financiële systeem domineren, een relatief kleinere bijdrage leveren aan de financiering van de reële economie. Ook hebben ze relatief lagere kapitaalposities dan de duurzame banken. Daarnaast zien duurzame banken zoals Triodos, winst als een middel om hun doel te bereiken en niet als doel op zich. Volgens de onderzoekers zouden reguliere systeembanken een voorbeeld kunnen nemen aan de duurzame banken.

De uitgebreide onderzoeksresultaten vind je in dit rapport.

Mijn geld gaat goed

Bij Triodos ‘verdwijnt’ je spaargeld niet in een grote zwarte doos. Onder het mom van ‘Mijn geld gaat goed’ kan je op de website zien welke ondernemingen, bijvoorbeeld bij jou in de buurt, Triodos financiert. Triodos financiert uitsluitend organisaties die zich inzetten voor een positieve en duurzame verandering in de wereld.

mijn geld gaat goed Triodos Bank finno

Iedere bank wil graag het engagement met zijn klanten vergroten. Je wilt betrokken klanten. Mijns inziens vergroot Triodos de betrokkenheid door te laten zien dat jouw spaargeld bijdraagt aan een betere wereld. Het komt in de buurt van crowdfunding; betrokkenheid in optima forma.

Bovenop een basis van excellente service, authenticiteit en visie hanteert Triodos vier principes bij het bouwen van betekenisvolle relaties:

  • Eigen inhoud (gebruik maken van bevlogen vertalenvertellers, actieve bijdrage aan discussies in financiële sector en dezelfde boodschap via verschillende kanalen)
  • Verbinden op basis van gedeelde waarden (actieve dialoog met klanten, mogelijkheid om mede-eigenaar van Triodos te worden en campagnes die aanzetten tot denken en mensen in het hart raken)
  • On- en offline integratie (je kunt bijvoorbeeld ondernemers online bekijken en offline bezoeken)
  • Vertrouwen op kwaliteit van de relatie binnen de community (klanten zijn offline- en online ambassadeurs)

Een verschil maken met beleggen

Ook de nieuwe reclamecampagne van Triodos, gericht op beleggen, draagt bij aan het engagement met haar klanten. Op een campagnewebsite worden consumenten gevraagd wat ze zouden willen veranderen aan de wereld. De consumenten die hun gewenste verandering achterlaten op de website worden door Triodos benaderd en verteld hoe ze met beleggen, uiteraard in duurzame fondsen, die verandering kunnen bewerkstelligen.

Eindelijk, de mobiel bankieren app is er

Op de valreep van vorig jaar heeft Triodos Bank voor zowel iOS als Android een mobiel bankieren app  gelanceerd. Overigens, zonder daar te veel ruchtbaarheid aan te geven. Binnenkort gaat Triodos de apps wat meer in de media-etalage zetten.

Met de app kan je het saldo van de rekeningen inzien, bij- en afschrijvingen bekijken en eenvoudig overboeken. Ik had het al over de ‘Mijn geld gaat goed’-functionaliteit op de website. Deze is ook verwerkt in de app. Ook via de app kan je dus zien welke organisaties Triodos in jouw buurt financiert.

Triodos heeft beide apps in slechts 12 weken in eigen huis gebouwd. Net als ABN AMRO en ING heeft Triodos  de hybride apps (combi web en native) met de Scrum-methodologie in een sneltreinvaart opgeleverd.

Triodos als voorbeeld voor de andere banken

Zoals ik in de introductie al aangaf is de nieuwe reclamecampagne in al haar ‘kleinheid’ groots. Triodos heeft van klein iets moois gemaakt. Klein is het nieuwe groot. Dit was ook de strekking van een reclamecampagne medio vorig jaar.

Wellicht is kleine Triodos wel een voorbeeld van het nieuwe groot. Trendwatcher Adjiedj Bakas en partner bij VODW Roger Peverelli schreven in 2008 al in hun boek Future of Finance dat de koopcriteria na de kredietcrisis zouden wijzigen. De nieuwe purchase drivers zijn: transparantie en eenvoud, ethisch en duurzaam en nearby banking (small is beautiful).

Als duurzame banken robuuster en veerkrachtiger zijn en – weliswaar op kleine schaal – een belangrijkere bijdrage leveren aan reële economie, dan wordt het tijd dat de Nederlandse grootbanken een voorbeeld gaan nemen aan de Nederlandse duurzame banken zoals Triodos Bank en ASN Bank. De Nederlandse consument wil het, gelet op de genoemde gewijzigde koopcriteria en de double digit groeipercentages van Triodos Bank en ASN Bank.

0 antwoorden
  1. herbertwest@zonnet.nl'
    H. West zegt:

    Het meeste geld wat onder beheer is bij Triodos is toe te schrijven aan publiek geld, instellingen die geld ontvangen van het Rijk, of giften of legaten (indirect publiek geld via belastingvrijstellingen). De bulk van de klanten is mede te danken aan Mees Pierson (nu weer in handen van ABN AMRO en daarmee dus gefinancierd door ons allemaal).
    In de gouden tijd van het bankieren was de ROI op een beleggingsfonds van Triodos nagenoeg nihil. Alleen een fiscale vrijstelling zorgde voor een positief resultaat. Ook hier was het indirect de belastingbetaler die een bank overeind hield alleen waren wij er toen niet zo mee bezig.
    Eerlijk zijn over de Triodos is lastig omdat het gezien wordt als de bank voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het tegendeel beweren is per definitie aan de verkeerde kant van de weg staan, vandaar een anonieme reactie.

    Beantwoorden
  2. DioncreR@aim.com'
    Rene Dioncre zegt:

    ik ben blij dat al die “publieke instellingen” het geld een duurzame richting geven, vaak passend bij waarvoor ze zijn opgericht en dus niet meedoen aan speculaties, luchtfietserij of mens en milieu/samenleving verpestende beleggingen.

    Beantwoorden
  3. m_drilling@yahoo.com'
    Marcel zegt:

    Na de zoveelste teleurstellende ervaring met ING kwam ik met wat rondsurfen op dit artikel terecht. Er zal ongetwijfeld ook wel wat op de Triodos aan te merken zijn maar ik denk toch dat bank is met betere principes dan ING. Dus dit jaar toch maar eens aan dat overstap traject beginnen.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] aan transparantie en maatschappelijke betrokkenheid rondom bankieren die zich onder andere in de opkomst van spelers als Triodos, die hierop succesvol inspelen. Consumenten vragen zich steeds vaker af wat er nu eigenlijk precies […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.