Met Kendu biedt ABN AMRO laagdrempelig vermogensbeheer in een app
Enkele weken geleden introduceerde ABN AMRO de beleggingsapp Kendu. Ongeveer een jaar werkte een multidisciplinair team in ABN AMRO’s Digital House – waar ook Tikkie het levenslicht zag – aan deze vermogensbeheer app. Met Kendu wil ABN AMRO het voor consumenten eenvoudig maken om te werken aan hun financiële ambities. Anders geformuleerd, de gebruiker van de app creëert doelen, legt geld in en de experts van ABN AMRO beheren vervolgens het ‘vermogen’.
[finno] sprak met Job Mantz, de venture owner van Kendu, over het beleggingsbeleid, de overeenkomsten met Tikkie en de ambities voor de toekomst. Wordt Kendu de Tikkie van vermogensbeheer?
BDO en Capsearch kondigen strategische samenwerking aan
Accountantsfirma BDO en fintech-onderneming Capsearch kondigen vandaag een strategische samenwerking aan. BDO structureert de financiering van veel MKB-ondernemingen en begeleidt bij financieringsaanvragen. Met het digitale financieringsplatform van Capsearch kunnen die aanvragen efficiënter en doelgerichter worden ingediend.
Waarom hypotheekadvies klaar is voor disruptie
Disclaimer: het begin is nogal afgezaagd (de wereld verandert – no shit), maar geef me 30 seconden en je bent blij dat je hebt doorgezet.
In de afgelopen 10 jaar heeft digital ons gehele leven veranderd. Hoe we reizen, sociale contacten onderhouden, informatie zoeken, foto’s nemen, nieuws consumeren en werken. Het heeft geleid tot de teloorgang van oude industrieën, de herdefiniëring van bestaande en creatie van nieuwe industrieën. Digital is een disruptieve kracht die traditionele economische, strategische en operationele modellen ontwricht. En haar impact is niet aan het vertragen. In tegendeel, nieuwe technieken en devices worden sneller geadopteerd en nieuwe merken groeien razendsnel.
De Volksbank betrekt klanten eerder bij innovaties en wil innoveren met de menselijke maat
Onlangs lanceerde de Volksbank voor haar merken ASN Bank, Regiobank en SNS de Sl!m-app. De app is een kopie van de bestaande, mobiel bankieren app, maar biedt klanten de mogelijkheid om als eerste de nieuwste functies en ideeën uit te proberen. Deze nieuwe app past binnen de nieuwe innovatiestrategie van de Volksbank: innoveren met de menselijke maat.
Ik sprak met Bastiaan Walenkamp en Bas de Jong van de Volksbank over de Sl!m-app en en de innovatiestrategie van de Volksbank, die gericht is op duurzaamheid en financiële weerbaarheid.
Roboadvies toekomstmuziek? Het hoeft niet zo te zijn.
Je hebt de “Visie op roboadvies” van de AFM gelezen en wellicht een kijkje genomen bij pionierende roboadvies implementaties (denk aan Habito of Fiew). Een veelbelovende start. Wat volgde was waarschijnlijk een korte opleving van enthousiasme, waarin je gedachten zijn afgedwaald naar mooie mogelijkheden en interessante implementaties van roboadvies.
Om vervolgens hard op de rem te trappen, want ‘dat lukt toch nooit hier’ en ‘een mooi toekomstgeluid, maar eerst maar eens kijken wat anderen er van bakken’.
Het hoeft niet zo te zijn. De realiteit is minder complex dan het lijkt. Roboadvies is een ambitieuze doelstelling die bestaat uit kleinere, behapbare subprojecten. In dit artikel lichten wij de 7 stappen toe die te onderkennen zijn in elke roboadvies traject.
Uiteindelijk moeten ook spaarrekeningen ‘PSD-proof’ zijn
Eind vorig jaar zette de minister van financiën de deur weer op een grote kier. Spaarrekeningen en spaarbanken vallen mogelijk toch onder de reikwijdte van de nieuwe betaalwet. Dit betekent goed nieuws voor innovatie en financieel inzicht, maar ook een andere business case voor banken en werk aan de winkel voor gespecialiseerde (online) spaarbanken. En mocht de deur toch alsnog dichtgaan, dan lijkt het voor deze banken toch zaak om op tijd PSD2-proof te zijn.
Betaalwet PSD2: Innovatie afgedwongen door de overheid?
Het is een vraag die een Turner-collega me recent toewierp toen ik hem inleidde in één van de ‘hot topics’ in de bankwereld. En terecht. Want hoe vaak is de overheid drijvende kracht achter innovatie? We kennen we de voorbeelden uit wetenschappelijk onderzoek (geneesmiddelen), defensie (internet) en ruimtevaart (hoogwaardige materialen), maar dat is de overheid die innovatie stimuleert. Men dwingt het niet af. En toch gebeurt het vaker dan we denken.
CreditClick biedt gespreide betaling voor online aankopen
Voordat online shoppen echt ingeburgerd was werd je als consument in het straatbeeld geconfronteerd met ‘koop nu, betaal later’-acties. Ieder zichzelf respecterende elektronicazaak, meubel- en beddenspeciaalzaak probeerde hun potentiële klanten te verleiden om toch vooral de aankoop niet uit te stellen.
Dit beeld zie je in Nederland nog niet bij online winkels. Procentueel groeit de online omzet nog steeds met dubbele cijfers en gaat inmiddels een vierde van de omzet in de detailhandel via het virtuele winkelwagentje. Maar het gespreid betalen bij online aankopen is zeker nog niet gemeengoed. [finno] sprak met CreditClick, één van de weinige aanbieders in de Nederlandse markt voor gespreid betalen van online aankopen. Hebben zij de oplossing die zowel consumenten als winkeliers over de streep trekken?
Mortgage Tech, de wereld van data driven underwriting, platformen, smart contracts en A.I.
[Advertorial ] – Gedreven door nieuwe spelers en technologieën verandert de hypotheekmarkt radicaal. Data gedreven acceptatie, omnichannel, PSD2, opkomst van platformen en smart contracts zijn de gamechangers. Waar liggen de belangrijkste uitdagingen het komende jaar voor u?
Het Chinese CareVoice lanceert een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars
Gister lanceerde het Chinese CareVoice tijdens de Digital Insurance Agenda (DIA) in Amsterdam een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars in China. De virtuele assistent luistert naar de gezondheidsklachten van een klant, stelt een eerste diagnose vast, geeft advies en verwijst indien nodig door naar een specialist in een bepaald ziekenhuis.
In China werkt CareVoice al langer samen met de verzekeraars AXA-TianPing en Ping An Health en ze verwachten de virtuele assistent snel te integreren in de mobiele apps van deze verzekeraars. Ik sprak tijdens de DIA met Sebastien Gaudin, de CEO en medeoprichter van CareVoice.