Opkomst individueel pensioen dankzij Wet Toekomst Pensioen en Vive
Zo’n zeven jaar geleden kwam ik via Jan Donselaar van verzekeraar Dazure in contact met Alexander Brouwer. Het bleek een ondernemer te zijn met een missie: mensen grip geven op hun individuele pensioen om zelf hun financiële toekomst vorm te geven. Toen heette Vive nog Surance.
In 2022 lanceert Vive, na een periode van ontwikkelen het het behalen van de benodigde licenties, haar belegginsapp op de Nederlandsee markt.
Sinds december vorig jaar is het tijd voor de volgende mijlpaal. Je kon al als klant in een handomdraai vermogensplannen maken, maar nu kan je als werkgever Vive aan je medewerkers aanbieden voor individuele pensioenopbouw. [finno] belde met Vive over deze nieuwe ontwikkeling en kwam erachter dat Vive het toch echt anders doet dan andere aanbieders van pensioenoplossingen. Om dat goed te begrijpen eerst een terugblik op het Nederlandse pensioenstelsel.
Is Web 3.0 (of 5.0) de toekomst van digitale identiteit?
In ons dagelijks leven zijn we op de een of andere manier altijd verbonden met het internet. Met online bankieren, Social media en andere online activiteiten. Het is belangrijk dat we ons kunnen identificeren en authentiseren op een veilige, privacy-beschermde en toegankelijke manier.
We leven in een wereld waar hackers en cybercriminelen altijd op jacht zijn. Bestrijding van financiële- en identificatie criminaliteit staat hoog op de agenda van banken (#KYC), toezichthouders en overheid. In deze wereld is een sterke (veilige) identiteit belangrijker dan ooit. De huidige manier van digitale identiteit, gebaseerd op wachtwoorden en e-mailadressen, is echter verre van veilig en niet meer voldoende. Wachtwoorden zijn kwetsbaar voor hacking en e-mailadressen kunnen worden gestolen. Maar hoe nu verder?
bunq is eerste Europese bank die met Finn een GenAI-chatbot introduceert
In alweer de 24e bunq update kondigde CEO Ali Niknam de lancering aan van bunq’s eigen GenAI-platform. In deze, van Apple afgekeken, keynotes presenteert Ali Niknam met enige regelmaat de nieuwe features in de bunq-app.
Gister kondigde de op één na grootste neobank van Europa Finn aan, een ‘generative artificial intelligence’-platform dat gebruikers helpt bij het beantwoorden van vragen. Chatbot Finn vervangt de zoekfunctie. Het idee stond tijdens een wandeling van twee Ali’s. Naast Finn kondigde bunq ook verbetering in budgetteren aan en Tap to Pay voor ondernemers.
ABN AMRO neemt neobroker BUX over
ABN AMRO Bank N.V. kondigt zojuist aan dat ze een overeenkomst heeft bereikt voor de overname van BUX, een van de snelst groeiende neobrokers in Europa. Met deze overname wil ABN AMRO haar positie in de retailbeleggingsmarkt versterken en het digitale aanbod aanzienlijk verbeteren.
Bijna tien jaar na de introductie van BUX gaat het geesteskind van Nick Bortot, niet meer actief als CEO, maar wel als aandeelhouder, onder de vleugels van ABN AMRO verder groeien in Europa. De acquisitie van BUX sluit oo
Personalisation repareert wat digitale transformatie kapot heeft gemaakt
We worden in alles steeds digitaler. Dat heeft zo zijn voordelen. Voor veel organisaties levert dit een lagere cost to serve op en voor klanten een verbeterde customer experience. Maar er is een keerzijde. De relatie tussen organisatie en haar klanten is veranderd. Had je in het (verre) verleden nog weleens persoonlijk contact, al is het maar telefonisch, nu is er overwegend sprake van digitale interacties.
Een belangrijke ontwikkeling in digitale marketing en customer service is personalisation en in de meest ultieme vorm hyper-personalisation. Mijns inziens is (hyper)personalisation de manier om weer meer in contact te staan met je klant. Relevantie is daarbij het sleutelwoord. Hoe relevant zijn organisaties en in het bijzonder financiële instelling in de praktijk?
Poolse bank introduceert contactloos betalen met je vingerafdruk
De Poolse Bank Pocztowy heeft de eerste biometrische debit card (betaalpas) van Polen geïntroduceerd, wat een revolutie teweegbrengt in veilige transacties. Dat zijn niet mijn woorden, maar de wervende woorden van Thales, een technologie-onderneming, onder andere actief in de financiële sector, die de betaalpas samen met de Poolse bank ontwikkelde. Met de betaalpas kunnen klanten contactloos betalen met hun vingerafdruk. Je legt daarbij je vinger op een vingerafdruklezer op de betaalpas.
De technologie bestaat al een heel aantal jaar, waardoor ik mijzelf in dit artikel de vraag stel of deze oplossing in de huidige tijd van Apple Pay en Google Pay nog wel relevant is.
Versnel en verbeter de hypotheekketen met technologie en ‘RegTech’
Het hypotheeklandschap ondergaat een transformatie door de toenemende invloed van technologie en de compliance eisen. Is het tempo van technologische ontwikkelingen nog te vangen in wet- en regelgeving? Kunnen adviseurs en hypotheekverstrekkers deze dynamiek bijhouden?
In dit artikel belicht ik de impact van technologie op compliance in hypotheken, zoals ik die persoonlijk observeer. We nemen hierin mee; de uitdagingen waarmee hypotheekadviseurs worden geconfronteerd bij naleving van wet- en regelgeving, de rol van regulatory technology (RegTech) bij het verbeteren van KYC-compliance, en voorbeelden van RegTech-toepassingen.
KBC en hogeschool Howest lanceren in het komende academiejaar de eerste digitale studentenkaart in Europa
[PERSBERICHT] – KBC ontwikkelt, in samenwerking met Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen, de allereerste uitwerking van een digitale studentenkaart, conform de nieuwe Europese identiteit- en datastandaarden. Vanaf het academiejaar 2023-2024 kunnen alle 9.500 Howest-studenten nog makkelijker, digitaler en met meer respect voor privacy bewijzen dat ze student zijn van Howest bij een film- of theaterbezoek, online aankopen, sportclub of sociale dienst. Alle Howest-studenten (zowel KBC-klanten als niet-klanten) kunnen hun digitale studentenkaart makkelijk en veilig opslaan en terug vinden in KBC Mobile.
De Hypotheekshop heeft met de Online Hypotheekmodule volledig gerobotiseerd advies voor starters in huis
Begin deze maand lanceerde De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek als eerste ketens volledig gerobotiseerd advies voor starters. Als starter op de woningmarkt kan je nu 24 uur per dag hypotheekadvies krijgen van een robot. Al jaren zijn de verwachtingen over robo-advies hooggespannen. De vraag is ook of iedere klant op robo-advies zit te wachten.
De introductie van online hypotheekadvies door de franchiseformules van Ingage Franchise is een bijzondere ontwikkeling, zeker omdat Independer eind vorig jaar de ontwikkeling van robo-advies, een tussenvorm tussen Exection Only en persoonlijk advies voor voorlopig in de ijskast zette. [finno] sprak met Marisa Lodewijks van De Hypotheekshop & Huis & Hypotheek over de kansen voor roboadvies, de uitdagingen en de eerste successen.
Buckaroo lanceert als eerste betaalprovider Pay by Bank in Nederland
[PERSBERICHT] – Buckaroo lanceert als eerste betaalprovider Pay by Bank in Nederland, de nieuwe online betaalmethode voor e-commerce. De introductie van Pay by Bank is een reactie op de sterke verschuivingen op de betaalmarkt, waardoor er een groeiende behoefte is ontstaan aan een voordelig alternatief dat naast iDEAL een vast prijsbeleid hanteert. Met Pay by Bank biedt betaalprovider Buckaroo het alternatief waarmee webshops het checkout proces tot 25% kunnen verkorten zonder hiervoor meer te betalen.