De Volksbank betrekt klanten eerder bij innovaties en wil innoveren met de menselijke maat
Onlangs lanceerde de Volksbank voor haar merken ASN Bank, Regiobank en SNS de Sl!m-app. De app is een kopie van de bestaande, mobiel bankieren app, maar biedt klanten de mogelijkheid om als eerste de nieuwste functies en ideeën uit te proberen. Deze nieuwe app past binnen de nieuwe innovatiestrategie van de Volksbank: innoveren met de menselijke maat.
Ik sprak met Bastiaan Walenkamp en Bas de Jong van de Volksbank over de Sl!m-app en en de innovatiestrategie van de Volksbank, die gericht is op duurzaamheid en financiële weerbaarheid.
Roboadvies toekomstmuziek? Het hoeft niet zo te zijn.
Je hebt de “Visie op roboadvies” van de AFM gelezen en wellicht een kijkje genomen bij pionierende roboadvies implementaties (denk aan Habito of Fiew). Een veelbelovende start. Wat volgde was waarschijnlijk een korte opleving van enthousiasme, waarin je gedachten zijn afgedwaald naar mooie mogelijkheden en interessante implementaties van roboadvies.
Om vervolgens hard op de rem te trappen, want ‘dat lukt toch nooit hier’ en ‘een mooi toekomstgeluid, maar eerst maar eens kijken wat anderen er van bakken’.
Het hoeft niet zo te zijn. De realiteit is minder complex dan het lijkt. Roboadvies is een ambitieuze doelstelling die bestaat uit kleinere, behapbare subprojecten. In dit artikel lichten wij de 7 stappen toe die te onderkennen zijn in elke roboadvies traject.
Uiteindelijk moeten ook spaarrekeningen ‘PSD-proof’ zijn
Eind vorig jaar zette de minister van financiën de deur weer op een grote kier. Spaarrekeningen en spaarbanken vallen mogelijk toch onder de reikwijdte van de nieuwe betaalwet. Dit betekent goed nieuws voor innovatie en financieel inzicht, maar ook een andere business case voor banken en werk aan de winkel voor gespecialiseerde (online) spaarbanken. En mocht de deur toch alsnog dichtgaan, dan lijkt het voor deze banken toch zaak om op tijd PSD2-proof te zijn.
Betaalwet PSD2: Innovatie afgedwongen door de overheid?
Het is een vraag die een Turner-collega me recent toewierp toen ik hem inleidde in één van de ‘hot topics’ in de bankwereld. En terecht. Want hoe vaak is de overheid drijvende kracht achter innovatie? We kennen we de voorbeelden uit wetenschappelijk onderzoek (geneesmiddelen), defensie (internet) en ruimtevaart (hoogwaardige materialen), maar dat is de overheid die innovatie stimuleert. Men dwingt het niet af. En toch gebeurt het vaker dan we denken.
CreditClick biedt gespreide betaling voor online aankopen
Voordat online shoppen echt ingeburgerd was werd je als consument in het straatbeeld geconfronteerd met ‘koop nu, betaal later’-acties. Ieder zichzelf respecterende elektronicazaak, meubel- en beddenspeciaalzaak probeerde hun potentiële klanten te verleiden om toch vooral de aankoop niet uit te stellen.
Dit beeld zie je in Nederland nog niet bij online winkels. Procentueel groeit de online omzet nog steeds met dubbele cijfers en gaat inmiddels een vierde van de omzet in de detailhandel via het virtuele winkelwagentje. Maar het gespreid betalen bij online aankopen is zeker nog niet gemeengoed. [finno] sprak met CreditClick, één van de weinige aanbieders in de Nederlandse markt voor gespreid betalen van online aankopen. Hebben zij de oplossing die zowel consumenten als winkeliers over de streep trekken?
Mortgage Tech, de wereld van data driven underwriting, platformen, smart contracts en A.I.
[Advertorial ] – Gedreven door nieuwe spelers en technologieën verandert de hypotheekmarkt radicaal. Data gedreven acceptatie, omnichannel, PSD2, opkomst van platformen en smart contracts zijn de gamechangers. Waar liggen de belangrijkste uitdagingen het komende jaar voor u?
Het Chinese CareVoice lanceert een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars
Gister lanceerde het Chinese CareVoice tijdens de Digital Insurance Agenda (DIA) in Amsterdam een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars in China. De virtuele assistent luistert naar de gezondheidsklachten van een klant, stelt een eerste diagnose vast, geeft advies en verwijst indien nodig door naar een specialist in een bepaald ziekenhuis.
In China werkt CareVoice al langer samen met de verzekeraars AXA-TianPing en Ping An Health en ze verwachten de virtuele assistent snel te integreren in de mobiele apps van deze verzekeraars. Ik sprak tijdens de DIA met Sebastien Gaudin, de CEO en medeoprichter van CareVoice.
Kroodle gaat zelfstandig verder met de ontwikkeling van datagedreven verzekeringsoplossingen
Ongeveer vijf jaar geleden werd Kroodle in het leven geroepen door het innovatieteam van AEGON. Zo was Kroodle de eerste verzekeraar waarbij je met Facebook klant kon worden. Vele pivots verder werd Kroodle steeds meer het externe innovatielab van AEGON.
De afgelopen maanden zijn AEGON en Kroodle erachter gekomen dat het beter is om uit elkaar te gaan. Met een 100%-zelfstandig Kroodle ontstaat er nog meer ruimte voor ondernemerschap. Ik sprak met Dennis Westerhuis en Kees Veldhuizen over de vijf prachtige jaren onder AEGON’s vleugels en de toekomst. Hoe gaat Kroodle het verschil maken?
ASN Bank, RegioBank en SNS lanceren nieuwe app-functionaliteit
Vanaf 28 februari 2018 kunnen klanten van ASN bank, RegioBank en SNS, die meerdere betaalrekeningen hebben bij deze banken, deze in 1 rekeningoverzicht tonen. Dit kan door de rekeningen samen te voegen in 1 mobiel bankieren app. De klant kiest zelf in welke Mobiel Bankieren app hij een rekening van een van de banken wil toevoegen, SNS, RegioBank of ASN Bank
Data, data en nog eens data
Tijdens het ‘Digital Insurance Agenda’-event in München eind november vorig jaar werd maar weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de verzekeringswereld. Tal van InsurTechs hebben een niet stillende honger naar klantgegevens met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.