Kroodle gaat zelfstandig verder met de ontwikkeling van datagedreven verzekeringsoplossingen
Ongeveer vijf jaar geleden werd Kroodle in het leven geroepen door het innovatieteam van AEGON. Zo was Kroodle de eerste verzekeraar waarbij je met Facebook klant kon worden. Vele pivots verder werd Kroodle steeds meer het externe innovatielab van AEGON.
De afgelopen maanden zijn AEGON en Kroodle erachter gekomen dat het beter is om uit elkaar te gaan. Met een 100%-zelfstandig Kroodle ontstaat er nog meer ruimte voor ondernemerschap. Ik sprak met Dennis Westerhuis en Kees Veldhuizen over de vijf prachtige jaren onder AEGON’s vleugels en de toekomst. Hoe gaat Kroodle het verschil maken?
ASN Bank, RegioBank en SNS lanceren nieuwe app-functionaliteit
Vanaf 28 februari 2018 kunnen klanten van ASN bank, RegioBank en SNS, die meerdere betaalrekeningen hebben bij deze banken, deze in 1 rekeningoverzicht tonen. Dit kan door de rekeningen samen te voegen in 1 mobiel bankieren app. De klant kiest zelf in welke Mobiel Bankieren app hij een rekening van een van de banken wil toevoegen, SNS, RegioBank of ASN Bank
Data, data en nog eens data
Tijdens het ‘Digital Insurance Agenda’-event in München eind november vorig jaar werd maar weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de verzekeringswereld. Tal van InsurTechs hebben een niet stillende honger naar klantgegevens met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.
Emma heeft een droom….. Wordt deze droom werkelijkheid met Capsearch?
De droom van Emma was de concrete casus in de pitch van Capsearch tijdens Emerce eFinancials 2017.
Emma heeft een kledingwinkel en heeft de ambitie om een tweede winkel te openen. Haar huisbank probeert op allerlei manieren intern het financieringsverzoek goedgekeurd te krijgen. Na weken wachten vangt ze alsnog ‘bot’ en de relatiemanager zit met zijn handen in het haar om dat hij echt gelooft in het bedrijf. De bancaire oplossing houdt op en er zijn geen alternatieven meer binnen de bank.
Wallets: het nieuwe marketingkanaal?
In de kern zijn digital wallets bedoeld als betaaloplossing. Ze slaan echter vooral aan als marketingkanaal. Hoe maken we de betaalfunctie aantrekkelijker?
‘It’s the technology, stupid!’ Technologie gaat sneller dan de pensioenpolder
Nu ons pensioenstelsel onder druk staat, is er één zekerheid: het beleggingsrisico, langlevenrisico en renterisico voor deelnemers neemt toe. Actie vanuit de deelnemer is daarom geboden. Een andere zeker heid: er zijn voldoende tools en platforms beschikbaar om de sector daarin te ondersteunen. De technologie is er, nu de medewerking vanuit de overheid nog…
Acht vernieuwers in de hypotheekmarkt
Als ik je zeg dat de Nederlandse consument steeds meer zijn financiën online regelt, dan vertel ik je niets nieuws. Het aantal assurantietussen personen en financieel adviseurs neemt al jaren af. De meer ‘self directed’ consument zal daar deels debet aan zijn, maar sommige adviseurs gooien ook door de stringentere wet- en regelgeving en het provisieverbod de handdoek in de ring. Nu heb ik meer verstand van de ontwikkelingen op het vlak van innovatie, dus laat ik mij in deze column daartoe beperken.
Hoewel de consument nog steeds de voorkeur geeft aan face-to-face contact als het gaat om hypotheekadvies, staan er wereldwijd vernieuwers op in de hypotheekmarkt. Zonder volledig te willen zijn introduceer ik in dit artikel 8 vernieuwers in de hypotheekmarkt.
De impact van smart contracts op de ‘middlemen’ in de financiële sector
Tegenwoordig zijn veel managers druk bezig met het ver-‘leanen’ van hun midoffice. Naast de procesoptimalisatie zijn kennis en kwaliteit niet alleen de USP’s van het huidige midoffices maar bovendien dé bestaansvoorwaarden.
Maar hoe lang blijven de werkzaamheden in het midden proces binnen de keten van leverancier en consument nog bestaan nu de blockchain technologie oprukt? Moeten de bedrijven in de procesketen naast de lean beweging niet heel actief naar links of rechts bewegen nu naast de smartphone, smartcard, smartlens, het slimme contract (smart contract) is geboren?
Capsearch wil dé marktstandaard zijn voor het aanvragen van MKB-financieringen
Hoewel Nederland samen met Duitsland, Oostenrijk en België economisch gezien tot de kopgroep behoort van het eurogebied is gedurende 45 maanden op rij het totaal aan uitstaande leningen lager dan een jaar eerder. De economie groeit, maar de kredietverlening van banken aan MKB-ondernemingen daalt.
Sinds de kredietcrisis verkopen banken vaker ‘nee’ als een MKB-onderneming voor een krediet de bank binnenstapt. Ook Max Henny, oud-relatiemanager bij een bank, moest zijn klanten vaker teleurstellen. Hij verdiepte zich in alternatieve financieringen en startte uiteindelijk samen met zijn compagnon Arjan Buis de onderneming Capsearch. Ik sprak met Max Henny over hun MKB-financieringsmarktplaats.
Data-aggregatie: overzicht biedt inzicht
Consumenten moeten steeds vaker zelf het initiatief nemen voor hun financiële toekomst. Maar zelfmanagement vraagt wel om inzicht in de financiële situatie en de mogelijkheid om hier zelf sturing aan te geven. Het begin daarvan is al zichtbaar op verschillende financiële platforms, aangeboden door uiteenlopende aanbieders. De noodzaak van een platform is evident. Eén gemeenschappelijk financieel platform zou ideaal zijn. Vergaande data-aggregatie kan daarbij voor een doorbraak zorgen.