De Bank van de Toekomst (deel 1)

Leestijd: < 1 minuut

De komende tijd zal ik op Finno in meerdere artikelen aandacht besteden aan de ‘Bank van de Toekomst’. Enig onderzoek heeft namelijk de nodige interessante content opgeleverd, die ik de komende weken graag met jullie deel.

Vandaag begin ik met een inspirerend filmpje dat laat ziet hoe de toekomst van retail banking eruit kan zien.

Het Amerikaanse Infusion werkte samen met Microsoft en BNP Paribas aan een visionair filmpje over de toekomst van retail banking. Infusion heeft in de VS bij meerdere bankkantoren technologieën geintroduceerd die gebaseerd zijn op schermaanraking. Alle technologische oplossingen in het filmpje zijn gebaseerd op Microsoft technologieën. Zo zie je een smartphone met Windows 7 mobiel, een Windows 7 tablet (slate) en de Surface.

Het scenario van het filmpje behandelt de customer journey rond het financieren van een auto en laat de diverse interacties tussen klant en bankmedewerker zien, die daarbij gebruikmaken van de eerder genoemde technologieën.

Onderstaande video geeft een goede indruk van de toekomstige mogelijkheden.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=oYPtBhkn_HU]

De video werd vorige maand getoond op het Microsoft Innovation Symposium in Parijs.

0 antwoorden
  1. tony.de.bree@gmail.com'
    Tony de Bree zegt:

    @Pascal,

    is de volgende vraag niet veel interessanter? “Is er een toekomst voor banken en zo ja welke?”. Dan zetten we de klant centraal. De andere vraag zet de bank centraal.

    Dit lijkt veel op de modellen mbt internet en communities uit 2001.

    Mvg
    Tony
    @dagboekbankier

    Beantwoorden
  2. Pascal Spelier zegt:

    Hoi Tony,

    Zeker een interessante vraag. Ik nodig je uit om hem te beantwoorden en er een artikel over te schrijven.

    Gr. Pascal

    Beantwoorden
  3. fintech@live.nl'
    Jan van der Kleij zegt:

    @Pascal en Tony.
    Eens met de vraag is er een toekomst voor banken. En zo ja, hoe ziet die toekomst er dan uit. Ik zou in plaats van de klant de relatie centraal willen zetten. De klant centraal is een eerste stap, maar die wordt al snel gevolgd door de vraag past deze bank bij mij. Doet deze bank dingen waar ik maatschappelijk gezien achter sta.

    Beantwoorden
  4. j.i.delaat@hotmail.com'
    Joey zegt:

    En daarnaast: Zet niet alleen de klant centraal maar meer nog het klantbelang. Zeker in de financiële wereld speelt dat een grote rol.
    Goed stuk!

    Beantwoorden
  5. arthurvandegraaf@gmail.com'
    Arthur zegt:

    Blijf het wel bijzonder vinden dat in een filmpje over de bank van de toekomst de bank nog steeds gevestigd is in een te groot pand. Hoop dat we in de toekomst de erfenissen uit het verleden echt achter ons kunnen laten. Bankieren in belang van de klant gaat m.i. niet om transacties, maar om relaties (zie opmerking van Jan). In aanvulling op de opmerking van Tony, is het niet eerder de vraag welke partijen de plaats van banken in gaan nemen?

    Beantwoorden
  6. ivar@van-duuren.nl'
    Ivar zegt:

    Mij vallen eigenlijk twee dingen op in het filmpje:
    1. Hoeveel handelingen de meneer in kwestie nog moet doen – en hoeveel tijd hij kwijt is – om de simpele autofinanciering rond te krijgen
    2. Hoeveel investering de bank in kwestie heeft moeten doen om dit te verzorgen; nog steeds een bankkantoor met personeel om de klant hier persoonlijk bij te begeleiden.

    Of dit nou verbetering is, vraag ik me af. Even thuis vanaf de bank klikken lijkt me efficiënter. Of mobiel bij de autodealer.

    Maargoed het is maar een promofilmpje, elke poging om financiële dienstverlening leuker en makkelijker te maken is prima.

    De ‘bank van de toekomst’ zou waarschijnlijk een stuk sneller en klantgerichter ontwikkelen als het wat makkelijker zou zijn een bank te beginnen. Misschien ook een leuk onderwerp voor een artikel in deze serie?

    Ivar

    Beantwoorden
  7. nerissa.lacle@finext.nl'
    Nerissa Lacle zegt:

    Ik zie meer waarde in het klantbelang stellen omdat er dan vanuit de klantgedacht wordt. Wat is de klantbehoefte, nu en over x aantal jaar. Als die behoefte bekend is, hoe kan de financiele sector de klant duurzaam helpen om in haar behoefte te voorzien.

    @pascal,
    bijzonder in dit filmpje vind ik dat ondanks de technologie en gemak van alles online afhandelen, wordt deze klant nadrukkelijk naar een bankkantoor gestuurd. Wat is de gedachte achter een bankkantoor in de toekomst? Internet vs Kantoor als verkoopkanaal. Service, gemak, aantal handelingen, processen, kosten en baten. Allemaal punten die bij mij naar boven komen bij het zien van het fimpje.

    Beantwoorden
  8. adpontier@gmail.com'
    Ad Pontier zegt:

    De klant komt in het filmpje zelf nog vragen om advies .. dit zal naar mijn mening in de toekomst andersom gaan; een bank zal de klant adviseren bij aankopen en investeringen on the spot (een bank app die advies geeft of je een bepaald product, vanuit financieel oogpunt, kan kopen). Dit zou een dienstverlening zijn die Google en Facebook kunnen leveren. Ben benieuwd hoe de huidige banken op deze ontwikkeling zullen inspelen.

    Bank van de toekomst dient weer te gaan werken volgens rijnland model; stakeholders belang op 1 (waaronder klant, aandeelhouder, personeel en maatschappij) en niet meer enkel de aandeelhouders zoals nu.

    Beantwoorden
  9. Pascal Spelier zegt:

    Inderdaad een beetje ouderwets dat de klant zelf nog naar de bank gaat ;-). Het kan natuurlijk ook anders. Je bent als klant in de showroom, je smartphone met GPS (location based) en daarmee je bank weet dat je bij een autodealer bent en stuurt je proactief een push notification met de aanbieding om ter plekke op je smartphone een offerte uit te brengen voor een autofinanciering. Het enige wat je hoeft te doen is het kenteken in te toetsen bij een occassion en de autogegevens in te voeren bij een nieuwe auto. Je kunt ter plekke de digitale offerte accepteren, waarna het geld beschikbaar komt. Uiteraard kan je met de NFC-chip in je smartphone de auto direct afrekenen (contactloos betalen). Misschien heeft dit wel een zweem van ‘big brother is watching you’. Ook is dit al heel erg web 4.0, hetgeen staat voor de symbiose tussen mens en computer. Zou de toekomst er zo uit kunnen zien?

    Beantwoorden
  10. joeydelaat@hotmail.com'
    Joey de Laat zegt:

    @Pascal Een offerte krijgen wanneer je bij de dealer staat lijkt mij meer in het belang van de bank, hoewel het concept goed is. Bij financiele producten merk je pas het effect naar verloop van tijd en niet op het moment zelf. Betalingsproblemen komen pas ver na de aankoop aan het licht. Een consumptief krediet mag niet uit impulsiviteit afgesloten worden; je zet dan immers niet het klantbelang centraal. Toch?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Ivar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.