Staat uw tandenborstel over tien jaar in verbinding met de tandarts?

Leestijd: 3 minuten

Internet of Things verzekering verzekeraar finno

Door Aad Schulten

Waar of niet waar: over tien jaar poetsen we allemaal onze tanden met een tandenborstel met een internetverbinding en zetten we vanuit bed koffie. Grote kans dat dit binnen afzienbare tijd realiteit wordt. The Internet of Things (IoT) is in opmars en zorgt ervoor dat steeds meer gebruiksvoorwerpen en apparaten verbonden zijn met het internet. Alles met als doel om het dagelijks leven te versimpelen en aangenamer te maken. Maar in de financiële branche gaat de adoptie van deze trend wel flink wat voeten in de aarde hebben. Denkt u zich maar eens in wat het betekent als verzekeraars inzicht krijgen in de gezondheid van hun klanten… Om klaar te zijn voor de opkomst van IoT zullen verzekeraars over moeten gaan tot actie!

Meer dan alleen een internetverbinding

Een digitaal eierrekje in de koelkast houdt bij hoeveel eieren u nog hebt en of ze nog eetbaar zijn. Hardgelopen? Met Total Digital Control kunt u het bad vast laten vollopen. De Applewatch om onze pols registreert stress en bepaalt hoe het ervoor staat met onze medische conditie en de app Sleep Cycle analyseert slaapgedrag en wekt ons in de lichtste slaapfase. Steeds meer apparaten, objecten en gebruiksvoorwerpen verbinden zich met het internet en deze tendens zal zich in rap tempo verder doorzetten. Dit levert massa’s aan bruikbare data op voor verzekeraars. Zeer kostbare data. Maar niet alleen verzekeraars kunnen hier hun voordeel mee doen, ook voor consumenten kan dit nuttig zijn. Een gezonde levensstijl kan hen namelijk een flinke premiekorting opleveren. Verzekeraars kunnen op basis van de verkregen data hun premie bepalen, afhankelijk van hoe fit de consument is. Natuurlijk kleven hier een aantal privacykwesties aan, het is onzeker hoe dit in de toekomst vorm wordt gegeven. Echter zal iedere verzekeraar die lid is van het Verbond voor verzekeraars zich niet alleen moeten houden aan de wet, maar ook aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen van het Verbond om de integriteit van gegevens te bewaken.

Klantspecifieke verzekeringen

Kortom: IoT heeft een enorme impact op de verzekeringsmarkt. Traditionele verzekeraars verkeren op dit moment in zwaar weer. Nieuwe spelers op de markt zetten namelijk snel in op IoT en ontwikkelen nieuwe producten en diensten op maat. Dit gaat steeds verder; MyOscar heeft al optimaal inzicht in uw hele gezondheid en geeft actuele gegevens weer op al uw apparaten die met internet zijn verbonden. Zo weet u precies hoe het ervoor staat met uw fysieke welzijn. Dit inzicht kan ervoor zorgen dat we een goedkopere zorgverzekering kunnen afsluiten, klanten kunnen immers een bepaalde invloed op hun eigen gezondheid uitoefenen. Maar ook de ‘connected car’ die met het internet verbonden is, kan in de toekomst leiden tot een nieuwe verzekering. Want, als de auto gevaarlijke situaties kan herkennen en u op de juiste rijbaan houdt, loopt u minder risico op een ongeluk. Kroodle is zo’n verzekeringsmaatschappij die de premie al bepaalt op basis van het rijgedrag. De behoudende manier van verzekeren zal dus plaats moeten maken voor innovatie en nieuwe producten, die op basis van data toegespitst kunnen worden.

Lees ook de white paper ‘Verzekeraars op weg naar de digitale wereld

Schat aan waardevolle data

Hoe meer producten uitgerust zijn met internet en sensoren, hoe meer data gegenereerd wordt waar verzekeraars hun voordeel uit kunnen halen. Maar om deze stroom aan data goed te kunnen verzamelen, ontsluiten en analyseren, zullen zij een inzichtelijk CRM-systeem in de hand moeten nemen. Alleen dan kunnen verzekeraars op basis van bevindingen producten en diensten heel precies afstemmen op de wensen van individuele gebruikers. Afwachten is niet langer een optie – traditionele verzekeraars moeten nu een manier vinden om IoT-trend het hoofd te bieden.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Aad Schulten, werkzaam bij CRM Partners en daar verantwoordelijk voor het FinanceLab 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.