Crowdfunding sector in beweging
In 2015 werd er in totaal 128 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. De sector is volop in beweging en crowdfunding wordt steeds meer geïntegreerd in de wereld van financieren en ondernemen. Ondernemers vinden door crowdfunding niet alleen financiering voor hun plannen, maar ook zichtbaarheid en betrokkenheid. Een goede propositie in de markt zetten vergt echter wel een goede campagnetechniek en de juiste financiële analyse en risk-reward balans. Als financieel professional is het daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Daarom hierbij een korte update in aanloop naar Crowdfunding Day op 25 mei.
Samenwerken
Er is nog steeds veel behoefte aan innovatieve vormen van financiering, naast de meer traditionele vormen. Crowdfunding maakt dan ook meer en meer onderdeel uit van de financieringsmix. Hoewel wij vorig jaar op Crowdfunding Day constateerden dat banken zoekende waren naar hun rol, zien we nu dat banken crowdfunding steeds meer beginnen te omarmen. Een goed voorbeeld is het platform Collin Crowdfund, dat nauw samenwerkt met de bank om de plannen van ondernemers tot leven te laten komen. Op Crowdfunding Day 2016 verzorgt Jeroen ten Huurne van Collin Crowdfund een speciale sessie over deze ontwikkeling. Hij licht hier nader toe hoe een crowdfundingplatform samen met een bank een win-win situatie kan creëren voor ondernemers.
Op weg naar transparantie
Steeds meer crowdfunding platforms kiezen voor transparantie. Meer cijfers worden zichtbaar, waardoor ook de mogelijke risico’s van crowdfunding helder worden. Dit geldt in ieder geval voor de drie grootste platforms van Nederland: Kapitaal op Maat, Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund. Zij publiceerden alle drie over financieringen waarvan de lening niet aan de investeerders kon worden terugbetaald. Meer transparantie biedt ook meer grip. Zo geeft het financieel professionals de mogelijkheid om beslissingen te nemen op basis van de cijfers.
Professionalisering crowdfunding markt
Op dit moment maakt de crowdfunding sector een slag in professionalisering, waar ook de Autoriteit Financiële Markten sturend in optreedt. Per 1 april zijn nieuwe regels van de AFM van toepassing op crowdfunding. Wanneer een investeerder cumulatief meer dan 500 euro investeert via een crowdfunding platform dient deze voortaan een investeerderstoets af te leggen. Het doel van deze toets is dat de investeerder extra bewust wordt van de risico’s die verbonden zijn aan een investering via crowdfunding. Naast de nieuwe regels van de AFM past de sector zelf steeds meer classificaties toe om de crowd een indicatie van de risico’s te geven.
Meer weten? Bezoek Crowdfunding Day Europe
Door op de hoogte te zijn van de nieuwste kennis en mogelijkheden op het gebied van crowdfunding, kun jij je klanten optimaal ondersteunen bij het financieren van hun plannen. Crowdfunding Day Europe, het grootste crowdfunding congres van Europa, biedt je deze mogelijkheid. Gedurende de dag delen visionairs als Joris Luyendijk en crowdfunding experts als Jon Leland van Kickstarter hun visie en kennis over crowdfunding. Op 25 mei leer je in één klap alles over de nieuwste ontwikkelingen, regels en kansen in de crowdfunding wereld. Bezoek de sessies: Equity crowdfunding, Fusion Finance I en II, Ratings & Zekerheden en zorg dat jij samen met je klanten klaar bent voor de toekomst.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!