MoneYou maakt van sparen een sociale gebeurtenis

Leestijd: 3 minuten

MoneYou heeft deze week een aangepaste versie van haar SpaarApp gelanceerd. Meestal geeft een aanpassing geen aanleiding voor een artikel op Finno. Er is echter een interessante functionaliteit toegevoegd. De nieuwe App maakt zogeheten Social Sparen mogelijk. De nieuwe SpaarApp biedt namelijk de mogelijkheid om via social media als Twitter en Facebook samen met familie en vrienden te sparen voor een specifiek doel, zoals een wereldreis, een goed doel of de eerste auto. Nog makkelijker kan MoneYou sparen niet maken, maar wel leuker. “Het traditionele sparen gaat in de toekomst veranderen”, licht Frank Verkerk, Algemeen Directeur bij MoneYou, toe. Hoe ziet de toekomst van sparen eruit?

Frank Verkerk vervolgt:

“Doelsparen is binnen de klantenkring van MoneYou steeds populairder aan het worden. Nu gaan we met de introductie van Social Sparen een stap verder dan anderen. Een handige oplossing wanneer je samen voor een doel spaart. Wij geloven dat social media in de toekomst steeds vaker geïntegreerd zullen worden in financiële producten”.

Ik kan het alleen maar eens zijn met deze constatering.

Onderstaande video maakt iedere uitleg over de App door mij overbodig.

[vimeo http://vimeo.com/19651643 w=400&h=600]

In haar persbericht bericht refereert MoneYou aan een onderzoek van Boston College, waaruit blijkt dat consumenten 6 procent meer sparen als ze bewust sparen voor een doel en hier aan herinnerd worden. Met de MoneYou SpaarApp is het mogelijk om zulke herinneringen zelf in te bouwen.

MoneYou’s Social Sparen is duidelijk geïnspireerd op het Amerikaanse SmartyPig.com. Eind 2009 kon je op Finno in het artikel ‘Slim varkentje voor consumenten‘ al kennismaken met SmartyPig. In het artikel legde ik uit waarom ik SmartyPig een mooi en goed concept vondt. Ik herhaal nu de argumenten, omdat ze letterlijk ook voor MoneYou’s Social Sparen van toepassing zijn.

Wat vind ik zo mooi en goed aan dit concept?

  • Sparen wordt weer leuk. Je hebt een duidelijk spaardoel voor ogen. Hoewel het bezit vaak het einde van het vermaak is, kun je totdat je het spaarbedrag bereikt hebt dromen van die mooie tv of vakantie.
  • Je kunt eenvoudig anderen bij je spaardoel betrekken. Sparen wordt sociaal gemaakt. Dus opa en oma kunnen meesparen met een kado voor de kinderen. Of de huwelijksgasten kunnen meesparen voor de bruidschat.
  • Consumenten worden weer bewust gemaakt van het belang van sparen. Wellicht was het in het verleden wel te makkelijk om je in de schulden te steken. Wat is er mis met ouderwets sparen voor een uitgave? En de rente op leningen voor consumptieve bestedingen is al jaren niet meer voor de fiscus aftrekbaar.

Wat SmartyPig in positieve zin onderscheidt van MoneYou’s Social Sparen is het volgende. Bij SmartyPig krijg je niet alleen een aantrekkelijke rente, maar een extra ‘bonus’ tot 12% als je het geld besteedt bij één van de tientallen, aangesloten winkeliers, zoals Macy’s, Amazon.com en iTunes.  De bonus is eigenlijk een korting die je bij besteding in de winkels krijg. Het zogeheten Redeem your Savings Goal wordt in onderstaande video uitgelegd.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=4hJFLZx7l9s]

Het zou mooi zijn als MoneYou het rendement op je spaargeld, net als SmartyPig, kan verhogen door een vergelijkbaar kortingsprogramma bij winkeliers op te zetten. Sparen bij MoneYou is al leuk, maar wordt dan nog leuker.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.