Creatief met spaarvarkens; sparen kan innovatiever

Leestijd: 3 minuten

Door Jon van den Assem

Wij Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volk, maar gaat dit ook op als we kijken naar ons spaargedrag? Het zal geen verrassing zijn dat, mede door de crisis, consumenten op dit moment liever sparen dan beleggen. De vraag is meer of wij ook efficiënte spaarders zijn? Veel mensen vergeten namelijk nog wel eens geld opzij te zetten terwijl dit qua inkomen weldegelijk mogelijk zou moeten zijn. Impulsaankopen en andere, vaak onnodige, uitgaven beletten ons geregeld in het vertonen van gestructureerd spaargedrag.

Banken spelen steeds vaker in op dit dilemma door het aanbieden van nieuwe innovatieve spaarmethodes. Een recent voorbeeld is de introductie van het ABN AMRO pinsparen, een laagdrempelige manier van vermogensopbouw waarmee je ongemerkt geld van je betaalrekening naar je spaarrekening overzet met je betaalpas.

Het innovatieve pinsparen van ABN AMRO

Pinsparen zorgt ervoor dat een vooraf bepaald percentage (1%, 5% of 10%) van elke pintransactie wordt doorgeboekt naar de spaarrekening. ABN AMRO biedt haar klanten hierbij de mogelijkheid het pinsparen naar eigen wens in te stellen. Er kan bijvoorbeeld een minimum saldo of een maximum spaarbedrag worden vastgesteld waarbij deze spaarservice tijdelijk wordt uitgeschakeld. De bank lanceert hiermee aan handige gratis service zonder beperkende voorwaarden waardoor het opgebouwde vermogen direct opneembaar is via internet of mobiel bankieren.

ABN AMRO laat met de introductie van pinsparen in ieder geval een sterk staaltje creativiteit zien. Er wordt   handig ingespeeld op de veranderende klantbehoefte met deze transparante en simpele spaarservice. Als we de bank mogen geloven is er veel animo, “een derde van het klantenbestand heeft interesse in het nieuwe pinsparen” aldus een woordvoerder van ABN AMRO. Nu maar afwachten of de klant hier ook zo over denkt en dit innovatieve initiatief zal omarmen.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=jFUiPVth1IQ]

Pinsparen, een nieuwe trend of voortborduren op bestaande initiatieven?

Helemaal nieuw is het pinsparen natuurlijk niet. Automatisch sparen, een service maarmee de klant met een vaste frequentie bedragen automatisch laat overboeken naar een spaarrekening, wordt al sinds jaar en dag door banken aangeboden. Ook zie ik enige gelijkenis met de Impulse Saver App die vorig is geïntroduceerd in Nieuw Zeeland.

Westpac, een Nieuw-Zeelandse financiële dienstverlener, heeft deze app vorig jaar op de markt gebracht om een discussie aan te wakkeren over impulsaankopen in relatie tot het spaargedrag van de consument. Door de impulse saver app te openen op je smartphone verschijnt er een rode ‘spaar’ knop waarmee je direct geld kan overboeken naar je spaarrekening. De klant zou hiermee gestimuleerd worden om niet over te gaan tot de impulsaankoop. Het is onrealistisch te denken dat met deze app impulsaankopen volledig worden tegengegaan. Winkeliers halen hun omzet immers voor een groot deel uit deze inkomsten en zullen er alles aan doen om klanten te verleiden tot een impulsbeslissing. Westpac ziet de Impulse Saver App dan ook meer als een gadget waarmee het haar klanten kritisch laat kijken naar hun uitgavenpatroon en spaargedrag. Daarbij is het een mooie marketing tool die de naamsbekendheid van de bank ten goede komt.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=M9v9HpR4qTU]

Inspelen op de veranderde klantbehoefte

De consument van nu is zelfbewust, doorgaans goed geïnformeerd en eist controle over zijn of haar eigen bankzaken. Men heeft behoefte aan simpele en vooral transparante financiële producten. Banken onderkennen dit en stellen het klantbelang steeds meer voorop door hun bedieningsconcepten aan te passen. Kwalitatief goed advies en hoogwaardige service zijn hierbij leidend.

De Focus op klantbelang zorgt zeker op de spaarmarkt voor veranderingen. De meeste Nederlandse banken hebben recent het aantal spaarproducten sterk teruggebracht. Hierbij is ook kritisch gekeken naar beperkende voorwaarden zoals het niet direct opneembaar zijn van spaargeld.  Met de introductie van nieuwe spaarmethodes zoals het pinsparen worden klanten voorzien van een extra service waarmee ze ondersteund worden bij het regelen van hun spaarzaken

Het begrijpelijk maken van spaarproducten en het ondersteunen van spaargedrag door het lanceren van dit soort laagdrempelige, transparante spaarmethodes draagt in mijn ogen zeker bij aan een positieve klantbeleving. Of dit voldoende is voor de klant van nu betwijfel ik. Banken zijn op de goede weg maar hebben nog een slag te maken bij centraal stellen van het belang van de klant.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Jon van den Assem. Jon is management consultant Financial Services bij Capgemini Consulting

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.