Facebook banking; de Australische Commonwealth Bank maakt het mogelijk

Leestijd: 3 minuten

header blogartikel_Pascal

Met ruim 1 miljard gebruikers kan je Facebook niet meer over het hoofd zien. Nederland telt circa 7,6 miljoen Facebook-gebruikers. Dit aantal stabiliseert weliswaar, maar het gebruik in minuten neemt nog steeds toe.

Menig Nederlandse financiële instelling is op Facebook aanwezig, maar heel verder dan prijsvragen en campagnepagina’s komt men niet. Er is nog geen bank die het voorbeeld van MoneYou heeft opgevolgd. MoneYou maakt het mogelijk om via Facebook een spaarrekening te open en te beheren. Moeten de Nederlandse banken inspiratie opdoen bij de ‘Kaching for Facebook’ van de Australische Commonwealth Bank? Of gaat Facebook banking nooit een succes worden?

Commonwealth Bank Kaching for Facebook banking finno

Nieuwe uitbreiding op Kaching

Al eerder kon je op [finno] lezen over Facebook banking in het algemeen en Kaching van Common Wealth in het bijzonder. Destijds was de focus op mobiel. Met de Kaching-app kan je mobiel bankieren en peer-to-peer betalingen doen, waaronder betalingen aan je Facebook-vrienden. Zie onderstaande video voor de uitleg.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=pZZ9YnHQqU0]

Kaching biedt nu, ruim een jaar later, ook de mogelijkheid om in Facebook geld over te maken naar je vrienden, geld als kado te geven, om geld te vragen, jou een deelbetaling te laten doen voor een gezamenlijk event, je bankrekeningen in te zien en geld over te maken tussen je rekeningen. Onderstaande video legt het beter uit, dan dat ik het hier in geschreven woord kan uitleggen.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cwuXL7ctxg4#!]

Betalen in Facebook is echter net als betalen met de Kaching-app wel omslachtig. De ontvanger krijgt een unieke code, waarmee de betaling ‘opgehaald’ kan worden. Er vindt dus niet automatisch een overboeking plaats. De ontvanger moet er wel iets voor doen om de betaling te ontvangen.

Wil de consument Facebook bankieren?

Is dat de vraag die menigeen bezighoudt bij banken? Ik vermoed van niet. Wat mij betreft is Facebook banking vooral een gimmick en kan men beter investeren in de verdere verbetering en uitbreiding van mobiel bankieren. Ik herhaal nog even een paar argumenten die ik eerder gebruikte.

Vaak wordt als argument gebruikt dat je zonder Facebook te verlaten bancaire handelingen kunt doen. Zelf zie ik dat argument (nog) niet. Alsof het switchen tussen tabbladen in de browser een ingrijpende handeling is (van de Facebook tab naar de internet bankieren tab). Alsof het switchen op je smartphone tussen de Facebook app en je mobiel bankieren app zeer tijdrovend is.

Pas als Facebook-banking veel gebruikersvriendelijker is dan internet- of mobiel bankieren dan zou het wel eens veel gebruikt kunnen worden. Mobiel bankieren is over het algemeen veel gebruikersvriendelijker dan internetbankieren, waardoor we ook een duidelijke verschuiving zien van internetbankieren naar mobiel bankieren. In het voorbeeld van Kaching is betalen weliswaar eenvoudig, maar ontvangen van de betaling omslachtig.

Mijns inziens moet Facebook banking geen doel op zich worden. Wat zouden banken dan wel moeten doen? Ik herhaal wat ik ooit eerder zei. Breng niet enkel bestaande functionaliteit naar Facebook, maar bedenk nieuwe functionaliteiten die relevant zijn in de context van een social (vrienden) netwerk. En bedenk, een bank is doorgaans niet iemands beste vriend.

0 antwoorden
  1. m.nieuwendijk@hemington.nl'
    mark nieuwendijk zegt:

    Dag Pascal, even een paar blogjes van je lezen. Op 12000 foot tussen New York en Orlando. Da’s toch wel grappig met in-flight internet. Naast me zit iemand zijn bankzaken te regelen en zo kwam ik bij jou terecht.

    Beantwoorden
  2. reg.van.steen@tns-nipo.com'
    Reg van Steen zegt:

    Hallo Pascal,
    Jouw redenering klopt: Facebook banking moet geen doel op zich worden. Daar kan ik nog aan toevoegen dat onderzoek van TNS NIPO heeft aangetoond dat consumenten Facebook (trouwens ook Google) niet vertrouwen als het om geldzaken gaat. En vertrouwen is nu eenmaal een onmisbare voorwaarde in de categorie Finance.
    Reg van Steen
    TNS NIPO

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Pascal Spelier Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.